Keilim 11:5-6

 

משנה ה

עקרב של פרומביא טמאה ולחיים טהורים ר' אליעזר מטמא בלחיים וחכ"א אין טמא אלא עקרב ובשעת חבורן הכל טמא

ר' עובדיה מברטנורא

עקרב של פרומביא

מתג ורסן ופרומביא, אחד הן. והברזל הנכנס בפי הבהמה נקרא עקרב

ולחיים

מחוברים לעקרב כמין שני טסין מצויירים, אחד מכאן ואחד מכאן על לחיי הבהמה עשויין לנוי. והן טהורין כשהן בפני עצמן,דתכשיטי בהמה נינהו, ותכשיטי בהמה וכלים אין מקבלים טומאה

----------------------------------

משנה ו

פיקה של מתכת ר' עקיבא מטמא וחכמים מטהרין ומצופה טהורה הכוש והאימה והמקל וסימפוניה וחליל של מתכת טמאין ומצופיןטהורים סימפוניה אם יש בה בית קבול כנפים בין כך ובין כך טמאה

ר' עובדיה מברטנורא

פיקה

כמין כדור קטן נקוב באמצע שמשימות הנשים בראש הפלך שטוות בו כדי שיכבד

ר' עקיבא מטמא

דכלי מתכות שיש לו שם בפני עצמו הוא, וטמא, כדתנן בריש פרקין

וחכמים מטהרין

דאין לו שם בפני עצמו אלא שם לווי, פיקא של כוש, או פיקה של אותו דבר שהיא משמשת לו. והלכה כחכמים

ומצופה

אם היא של עץ ומצופה במתכת טמא

טהורה

דבתר עיקרא אזלינן, ולא בתר הציפוי שהוא של מתכת טמא

כוש

פלך שהנשים טוות בו

והמקל

של מתכת טמא. הואיל ואדם רודה בו את הבהמה, ככלי עשוי לתשמיש אדם הוא חשוב

סמפוניא

מין כלי זמר הוא, כדכתיב בדניאל פסנתרין וסמפוניא

וחליל

אף הוא מין של כלי זמר, וחלול הוא וקולו נשמע עד למרחוק

ומצופין טהורים

אם של עץ ומצופה נחושת טמא, טהור הוא. דבתר עיקר הכלי אזלינן שהוא של עץ. ולא חשיב יש לו בית קיבול אע"פשהוא חלול. כיון שאינו עשוי לבית קיבול

אם יש לה בית קיבול כנפים

כלים דקים קטנים כדמות כנפים נותנים בתוך הסמפוניא. שמסייעים להשמעת קול הנגון. ואם עשובתוכה מקום לבית קיבול של כנפים הללו, חשיב בית קיבול

ובין כך ובין כך

בין שהיא מצופה ובין שאינה מצופה, טמאה