Keilim 10:5-6

משנה ה

חבית שנתקלפה והזפת שלה עומדת וכן קבוסים של מורייס שגפתן עם השפה רבי יהודה אומר אינם מצילין וחכמים אומרים מצילין

ר' עובדיה מברטנורא

חבית שנתקלפה

חבית זפותה מבפנים וניטל חרס ממנה מבחוץ, והזפת עומד כנגדו מבפנים

קבותים

קנקנים של חרס שמניחין בהן מורייס נקראים קבותים

שגפסן

שכסה אותן במין סיד שקורין גפסים דתנן לעיל שמקיפין בו

עם השפה

למטה משפת הכלי, שנמצא הצמיד פתיל מבפנים והשפה מגולה מבחוץ

ר' יהודה אומר אין מצילין

דקסבר צמיד פתיל עליו כתיב, ולא צמיד פתיל מתוכו. ואין הלכה כר' יהודה

-----------------------------------------

משנה ו

חבית שניקבה וסתמוה שמרים הצילוה פקקה בזמורה עד שימרח מן הצדדים היו ב' עד שימרח מן הצדדין ובין זמורה לחברתה נסרשהוא נתון על פי התנור אם מירח מן הצדדין הציל היו שנים עד שימרח מן הצדדין ובין נסר לחברו עשאן בסינין או בשוגמין אינו צריך למרחמן האמצע

ר' עובדיה מברטנורא

וסתמוה שמרים הצילוה

סתמא כחכמים דיש צמיד פתיל מבפנים

עד שימרח

סביב לזמורה מן הצדדים. אבל על הזמורה עצמה לא בעי מירוח

נסר

פשוטי כלי עץ הוא

בסינים

שנתן בין נסר לנסר קליפות דקות של סנה

או בשגמין

קליפי עץ של שגמין. ואותן קליפין נתן בין נסר לנסר כדי לחברן