Keilim 8:8-9

משנה ח

נמצא מקום הנחת העצים רבי יהודה אומר מן השפה החיצונה ולפנים טמא וחכ"א משפה הפנימית ולחוץ טהור ר' יוסי אומר מכנגדשפיתת הקדירה ולפנים טמא מכנגד שפיתת הקדירה ולחוץ טהור נמצא מקום ישיבת הבלן מקום ישיבת הצבע מקום ישיבת של שולקיזיתים טהור אין טמא אלא מן הסתימה ולפנים

ר' עובדיה מברטנורא

נמצא במקום הנחת העצים

נמצא השרץ במקום שמניחין בו אש ועצים בכירה, והוא המקום שמשליכין ממנו האש משפל המוקד

מן השפה החיצונה ולפנים טמא

דעובי כותלי הכירה נחשב כלפנים וכאילו הוא תוך הכיר:

וחכמים אומרים

אין עובי כותלי הכירה נחשב אלא כלחוץ ואינו כתוכה של כירה. והלכה כחכמים

מכנגד שפיתת הקדרה

ממקום שמתחיל לסתום אויר הכירה

נמצא

השרץ

מקום ישיבת הבלן

במקום שיושב המחמם את המים למרחץ

אין טמא אלא מן הסתימה ולפנים

מסתימת הקדירה שיש בו המים או הצבע או שליקת הזיתים. ובתוספתא מוכח דאין טמא אלאמן הסתימה ולפנים דקאמר הכא, היינו כשנתלה השרץ באויר ולא נגע, אבל בטומאת מגע מטמא אפילו מן הסתימה ולחוץ

------------------

משנה ט

בור שיש בו בית שפיתה טמא ושל עושי זכוכית אם יש בו בית שפיתה טמא כבשן של סיידין ושל זגגין ושל יוצרים טהורה פורנה אם ישלה ליזבז טמאה ר' יהודה אומר אם יש לה אסטגיות רבן גמליאל אומר אם יש לה שפיות

ר' עובדיה מברטנורא

בור שיש בו בית שפיתה

החופר בקרקע וטח בטיט והטיח יכול לעמוד מאליו, כגון תנורו של בן דינאי דתנן לעיל בפרק תנורתחלתו ארבעה. ואית דגרסי כור בכ"ף, והוא כלי שמתיכין בו הזהב והכסף והמתכות, לשון כור הברזל. ולי נראה שהוא תנור שלנפחים

פורנה

תנור גדול של חרס ופתחו בצדו כעין שלנו. וטהור, משום דמשמש עם הקרקע, כדקתני בתוספתא

לזבז

שפה עבה

אסטגיות

נקבים כעין אותן שעושים לתנורים

שפיות

שפה דקה. והלכה כתנא קמא. ורבותי פירשו, דלזבז ואסטגיות ושפיות הכל אחד, ולא פליגי אלא שכל אחד היה שונה כפיהלשון ששמע מרבו, שחייב אדם לומר כלשון רבו