Keilim 8:6-7

משנה ו

בית שאור מוקף צמיד פתיל ונתון לתוך התנור השאור והשרץ בתוכו והקרץ בינתים התנור טמא והשאור טהור ואם היה כזית מן המתהתנור והבית טמא והשאור טהור אם יש שם פותח טפח הכל טמא

ר' עובדיה מברטנורא

בית שאור המוקף צמיד פתיל

בכלי חרס עסקינן, שמציל באויר התנור בצמיד פתיל כדרך שמציל באוהל המת, דכתיבמכל האוכל אשר יאכל, ולא כל האוכל, פרט למוקף צמיד פתיל בכלי חרס ונתון לתוך התנור שאינו מיטמא מאויר התנור. אבל כלי שטף אינומציל בצמיד פתיל על אוכלים שבתוכו, דהכי תני בתורת כהנים, האוכל, להביא המוקף צמיד פתיל בכלי שטף ונתון לתוך תנור, שאינומציל מיד כלי חרס

השאור והשרץ בתוכו והקרץ בינתים

כגון שיש לכלי זה שני קבולין, והמחיצה המפסקת בין בית קבול לחבירו נקראת קרץ, לשוןמחומר קורצתי גם אני והמחיצה מגעת עד שפתו, והשאור מצד אחד והשרץ מצד אחר והקרץ היא המחיצה החוצצת בינתים,ומוקף הכלי כולו צמיד פתיל, דנמצאו השאור והשרץ שניהם מוקפים צמיד פתיל

התנור טמא

מחמת השרץ שבתוך הצמיד פתיל. שצמיד פתיל מציל על הטהרות שבתוכו מלקבל טומאה, ואינו מציל על הטומאהשבתוכו שלא לטמא את אחרים

והשאור טהור

דהרי הוא מוקף צמיד פתיל בפני עצמו

ואם היה שם פותח טפח

שנפרצה המחיצה שבין השאור ובין כזית מן המת בפותח טפח

הכל טמא

דטפח על טפח פתוח מביא את הטומאה

------------------

משנה ז

השרץ שנמצא בעין של תנור בעין של כירה בעין של כופח מן השפה הפנימית ולחוץ טהור ואם היה באויר אפילו כזית מן המת טהורואם יש שם פותח טפח הכל טמא

ר' עובדיה מברטנורא

בעין של תנור

הוא חור כעין עין שעושים בתנור להוציא העשן, וכשמכניסים הפת לתנור סותמים אותו שלא יצא החום, ואינו חשובכתוכו של תנו

אם היה באויר

במקום מגולה שלא היה תחת האוהל, אפילו כזית מן המת נתון בעינו, טהור התנור, דאין טומאה נכנסת לתוכו כיוןשאין בעין פותח טפח

ואם יש בו פותח טפח

שעובי שפת העין החיצונה בולטת ומאהלת על כזית מן המת בטפח על טפח

הכל טמא

העין והתנור. שטפח על טפח אוהל מביא את הטומאה