Keilim 7:6-8:1

משנה ו

כיצד משערין אותן רבן שמעון בן גמליאל אומר נותן את הכנה ביניהן מן הכנה ולחוץ טהור מן הכנה ולפנים ומקום הכנה טמא

ר' עובדיה מברטנורא

כיצד משערין אותם

לפי שהפטפוטים רחוקים זה מזה, וכשנמצא שרץ ביניהם אין אנו יכולים לדעת אם הוא בתוך שלש לשפה וטמא,או חוץ לשלש וטהור לר' מאיר באויר ולר' שמעון בין במגע בין באויר, הלכך מודד לפטפוט זה שלש אצבעות מן השפה וכן לשני ונותן האמהשמסרגלים בה את הספרים בינתים מזה לזה, והיא נקראת כנה, ומסרגל, ומן הסרגל ולפנים טמא, דהיינו נמי מקום הכנה, ומן הסרגלולחוץ טהור

------------------

 פרק ח

משנה א

התנור שחצצו בנסרים או ביריעות נמצא שרץ במקום אחד הכל טמא כוורת פחותה ופקוקה בקש ומשולשלת לאויר התנור השרץבתוכה התנור טמא השרץ בתנור אוכלין שבתוכה טמאין ור' אליעזר מטהר אמר ר"א אם הצילה במת החמור אל תציל בכלי חרס הקל אמרולו אם הצילה במת החמור שכן חולקים אהלים תציל בכלי חרס הקל שאין חולקים כלי חרס

ר' עובדיה מברטנורא

התנור שחצצו

שעשה מחיצה באמצעיתו וחלקו עד למעלה מפיו

הכל טמא

אפילו אוכלים שבעבר השני של מחיצה

כוורת פחותה ופקוקה בקש

להכי נקט פחותה, דלאו כלי היא, דאי הוה שלימה היתה מצלת על אוכלים שבתוכה, דאפילו כלי שטףמציל, אבל השתא דלאו כלי היא הויא כמחיצה בעלמא. ופקוקה בקש לרבותא נקטה, דאע"ג דפחיתתה פקוקה בקש לא הויא כלי ואיןמצלת על אוכלים שבתוכה

ומשולשלת

תלויה

אם הצילה במת החמור

דכוורת פחותה ופקוקה בקש חוצצת בפני הטומאה באוהל המת, ואע"פ שטומאתו חמורה לטמא אדםוכלים טומאת שבעה

לא תציל בכלי חרס הקל

שאינו מטמא אלא אוכלים ומשקים

שכן חולקים אהלים

שדרך בני אדם לחלוק אוהלים במחיצה, הלכך הויא כוורת כמחיצה ומצלת באוהל המת מן הטומאה

שאין חולקים כלי חרס

שאין דרך לחלוק כלי חרס במחיצה. פירוש אחר ועיקר, שכן חולקים אוהלים, שמועלת חלוקת מחיצהבאוהלים, דהא תנן במסכת אהלות פרק סגוס עבה, בית שחצצו בנסרים או ביריעות, טומאה בבית, כלים שבתוך המחיצה טהורים. ואיןחלוקת המחיצה מועלת בכלי חרס, דגבי תנור תנן הכא תנור שחצצו בנסרים או ביריעות, נמצא שרץ במקום אחד הכל טמא. ואין הלכהכרבי אליעזר