Keilim 7:4-5

משנה ד

היתה מופרשת מן הכירה בזמן שהיא גבוהה שלש אצבעות מטמא במגע ובאויר פחותה מכאן או שהיתה חלקה טהורה פטפוטי כירהשלשה של שלש אצבעות מטמאים במגע ובאויר פחות מכאן כל שכן הן טמאים ואפי' הן ארבעה

ר' עובדיה מברטנורא

היתה מופרשת

שלא בנה האומן מתחלה החצר והכירה מחוברים יחד, אלא זו לעצמה וזו לעצמה

חלקה

בלא בית קיבול כלל. וזו ואין צריך לומר זו קתני

פטפוטי כירה

רגלי הכירה, שהם שלשה רגלים והם גבוהים שלש אצבעות, נחשבים ככירה ומיטמאים במגע ובאויר ככירה עצמה, וכלשכן אם הן פחותים משלש אצבעות שהם נידונים ככירה

ואפילו הן ארבעה

רגלים, נידונים ככירה

-----------------------------

משנה ה

ניטל א' מהן מטמאין במגע ואינם מטמאים באויר דברי ר"מ ר' שמעון מטהר עשה שנים זה כנגד זה מטמאין במגע ובאויר דברי רבי מאיר רבישמעון מטהר היו גבוהין משלש אצבעות משלש ולמטן מטמאים במגע ובאויר משלש ולמעלן מטמאין במגע ואינן מטמאין באויר דבריר"מ ר"ש מטהר היו משוכים מן השפה בתוך שלש אצבעות מטמאים במגע ובאויר חוץ מג' אצבעות מטמאים במגע ואינם מטמאים באוירדברי ר"מ ר' שמעון מטהר

ר' עובדיה מברטנורא

ניטל אחד מהן

היו שלשה וניטל אחד מהן, אכתי חזו קצת להיות שופת עליהם את הקדירה וחשיב כנתוץ ולא כנתוץ, הלכך מיטמאיםבמגע ואין מיטמאין באויר

ורבי שמעון מטהר

שהיה רבי שמעון אומר כל פטפוטי כירה שאין מיטמאין באויר אין מיטמאין במגע. ואין הלכה כרבי שמעון

עשה שנים

עשה האומן מתחלתה הכירה בשני פטפוטין

מיטמאים במגע ובאויר

דהוו להו כשתי אבנים שעשאן כירה, דתנן לעיל שהיא טמאה

היו גבוהים

הפטפוטים

ור' שמעון מטהר

אותו העודף על שלש אצבעות ולמעלה, בין במגע בין באויר. דכל פטפוט למעלה משלש אצבעות לא חשיב ככירה

היו משוכים מן השפה

כמין בליטות עשויין בגוף הכירה, ומאותן בליטות נמשכין הפטפוטין שהן רגלי הכירה, והשתא נמצאיםהפטפוטים חוץ מן השפה, ומה שיש מהן בתוך שלש לשפה נחשב ככירה עצמה ומיטמא במגע ובאויר, ובמה שיש מהן מחוץ לשלש בהאפליגי ר' מאיר ור' שמעון. ובכולהו הלכה כר' מאיר