Keilim 3:5-6

משנה ה

הטופל כלי חרס הבריא רבי מאיר ורבי שמעון מטמאים וחכ"א הטופל את הבריא טהור ואת הרעוע טמא וכן בחידוק הקרויה

 

ר' עובדיה מברטנורא

כלי חרס הבריא

שאינו לא רעוע ולא שבור

מטמאין

אם נטמא הכלי מאוירו, טמאים אוכלים ומשקים שנגעו בטפילה, מפני שהיא חשובה ככלי עצמו

הטופל את הבריא טהור

דדוקא הכלי רעוע שצריך לאותה טפילה הוא דחשיבה הטפלה ככלי ונטמאו האוכלים הנוגעים בה כשהכליטמא, אבל טפילת הבריא אינה חשובה ככלי. והלכה כחכמים

וכן בחידוק קרויה

כשם שנחלקו רבי מאיר ורבי שמעון עם חכמים בטפילת הבריא כך נחלקו בחידוק קרויה, והיא דלעת יבשהוחלולה ששואבין בה מים, ורגילים להדק סביבותיה בעגול של עץ או של ברזל כדי שלא תשבר אם תגוף באבן. דרבי מאיר ורבי שמעוןדמטמאין בטפילת הבריא מטמאין אף בזו, ואפילו היתה הקרויה בריאה. וחכמים אומרים אם היתה הקרויה בריאה ואינה צריכה לעוגל זהלא חשיב העוגל כגופה של קרויה, ואם נטמאת הקרויה לא נטמא העוגל

----------------------------------

משנה ו

יבלית שטופלין בה הפטסין הנוגע בה טמא מגופת חבית אינה חיבור הנוגע בטפולו של תנור טמא

ר' עובדיה מברטנורא

יבלית

מין עשב ששמו יבלא. ורגילין לטוח בו הכדות הגדולות שלא יפלטו היין שמזיעין

פטסין

כדות גדולות. כמו הללו בעלי פטסין דבמסכת ביצה