Kinnim 3:4-5

משנה ד

חטאת ועולה וסתומה ומפורשת עשה כולן למעלן מחצה כשר ומחצה פסול כולן למטה מחצה כשר ומחצה פסול חצין למעלן וחציןלמטן אין כשר אלא סתומה והיא מתחלקת ביניהן

ר' עובדיה מברטנורא

חטאת ועולה וסתומה ומפורשת

שתי נשים שלקחו שלשה קינין, זו צריכה עולה וקן שלם, דהיינו שתי עולות וחטאת אחת, וזוצריכה חטאת וקן שלם דהיינו שתי חטאות ועולה אחת, ופירשו אחד מן הקינין פרידה עולה לזו ופרידה חטאת לזו, ואחד מן הקינין הניחוסתומה שלא פירשו איזו עולה ואיזו חטאת, והשלישית פירשו איזו עולה ואיזו חטאת, אבל בעלים לא נתפרשו, הרי חטאת לזו ועולה לזו וקןסתומה וקן מפורשת, וצריך להקריב שני הקינין הללו סתם על שתיהן, העולות למעלה וחטאות למטה, ועולה לזו וחטאת לזו צריך להקריבלשם בעלים. ואם נתנם הכהן חציין למטה וחציין למעלה, אין כשרה אלא סתומה, דהי מינייהו דעבד עולה והי מינייהו דעבד חטאת, כשר,כיון שכל קן וקן היה בפני עצמו

מתחלקת ביניהם

הואיל ובעירוב לקחום, האחת יצאה ידי חטאת והאחת יצאה ידי עולה

 --------------------------------

משנה ה

חטאת שנתערבה בחובה אין כשר אלא מנין חטאת שבחובה חובה שנים בחטאת מחצה כשר ומחצה פסול וחטאת שנים בחובה במניןשבחובה כשר וכן עולה שנתערבה בחובה אין כשר אלא מנין עולות שבחובה חובה שנים בעולה מחצה כשר ומחצה פסול עולה שניםבחובה המנין שבחובה כשר

ר' עובדיה מברטנורא

חטאת שנתערבה בחובה

כלומר הא דתנינן לעיל בפרק קמא חטאת שנתערבה בחובה אין כשר אלא מנין חטאות שבחובה,שפעמים שעולה אותו מנין למחצה כשר ומחצה פסול, ופעמים שעולה לפחות ממחצה, ומפרש ואזיל כיצד

חובה שנים בחטאת מחצה כשר ומחצה פסול

פירוש, שני קינין חובה שיש בהן כפלים בחטאת כגון שהקריב מהן עולה אחתונשתיירו שתי חטאות ועולה אחת

מחצה כשר ומחצה פסול

שעולה אחת הנשארת אינו יכול להקריב שמא זהו שנקבע לחטאת, וחטאת המעורבת אינו יכול להקריבשמא היא העולה הנשארת, הלכך אינו מקריב אלא שתי החטאות, והחטאת המעורבת והעולה הנשארת פסולין, והיינו מחצה כשר ומחצהפסול

חטאת שנים בחובה מנין שבחובה כשר

פירוש, כגון שקרבה חטאת אחת מן השני קינין ונשתיירו שתי עולות וחטאת אחת, הריהן ד' פרידות עם חטאת שנתערבה ביניהן, והרי אינו יכול להקריב שתי העולות שמא יקח חטאת המעורבת, וגם שתי חטאות לא יקריבשמא יקח אותו שנקבע לעולה, הלכך אינו מקריב אלא חטאת אחת, הרי עולה אותו מנין הפחות שבחובה לפחות ממחצה כשר. וכהאיגוונא מפרשינן נמי וכן עולה שנתערבה בחובה