Middos 2:2-3

משנה ב

כל הנכנסין להר הבית נכנסין דרך ימין ומקיפין ויוצאין דרך שמאל חוץ ממי שאירעו דבר שהוא מקיף לשמאל מה לך מקיף לשמאל שאני אבל השוכן בבית הזה ינחמך שאני מנודה השוכן בבית הזה יתן בלבם ויקרבוך דברי רבי מאיר אמר לו רבי יוסי עשיתן כאילו עברו עליו את הדין אלא השוכן בבית הזה יתן בלבך ותשמע לדברי חבריך ויקרבוך

ר' עובדיה מברטנורא

נכנסים דרך ימין ומקיפין דרך שמאל

כגון הנכנסים דרך שערי חולדה שהן מן הימין, מקיפין דרך שער הטדי

שאני אבל

נשאלין אותו מה לך להקיף לשמאל, ואמר שאני אבל, אומרים לו השוכן בבית הזה ינחמך וכו

עשיתן כאילו עברו עליו את הדין

אם הן אומרים לו כן, נראה כאלו חבריו עוותו הדין ונידוהו שלא כהלכה

יתן בלבך שתשמע לדברי חבירך

דהשתא משמע שהוא עשה שלא כדין וצריך תשובה. והלכה כר' יוסי

-----------------------------

משנה ג

לפנים ממנו סורג גבוה עשרה טפחים ושלש עשרה פרצות היו שם שפרצום מלכי יון חזרו וגדרום וגזרו כנגדם שלש עשרה השתחויות לפנים ממנו החיל עשר אמות ושתים עשרה מעלות היו שם רום המעלה חצי אמה ושלחה חצי אמה כל המעלות שהיו שם רום מעלה חצי אמה ושלחה חצי אמה חוץ משל אולם כל הפתחים והשערים שהיו שם גובהן עשרים אמה ורחבן עשר אמות חוץ משל אולם כל הפתחים שהיו שם היו להן דלתות חוץ משל אולם כל השערים שהיו שם היו להן שקופות חוץ משער טדי שהיו שם שתי אבנים מוטות זו על גב זו כל השערים שהיו שם נשתנו להיות של זהב חוץ משער ניקנור מפני שנעשה בהן נס ויש אומרים מפני שנחשתן מצהיב

ר' עובדיה מברטנורא

לפנים

מחומת הר הבית

סורג

מחיצה העשויה נקבים נקבים כמטה מסורגת בחבלים, והיא עשויה מדפי עץ ארוכים וקצרים שמרכיבין אותן זו על זו באלכסון

וגזרו כנגדם שלש עשרה השתחויות

כשמגיע כנגד כל פרצה ופרצה, משתחוה ומודה על אבדן מלכות יון

לפנים

מאותו סורג היה מקום פנוי עשר אמות, והוא נקרא חיל

ושתים עשרה מעלות היו שם

כדי לעלות משם לעזרת נשים

רום מעלה

כל מעלה מהן גבוהה מחברתה חצי אמה. וכן המעלה הראשונה גבוהה מן הקרקע חצי אמה

ושלחה

משך רוחב המעלה, דהיינו מקום דריסת הרגל, חצי אמה

חוץ משל אולם

חוץ מן המעלות שבין האולם ולמזבח שלא היו כולם כן, כדתנן בפרק ג

חוץ מפתח של אולם

דתנן לקמן באידך פרקין גבהו ארבעים אמה ורחבו עשרים

היו להן שקופות

אבן מונחת על שתי המזוזות שהדלת שוקף עליו. ושקופות לשון משקוף

מפני שנעשה בהן נס

כמו שמפורש ביומא פרק ג

מצהיבות

כמו מזהיבות, שמראיתן דומה לזהב לפיכך לא הוצרכו לעשותו של זהב