Kerisos 3:1-2

פרק ג

משנה א

אמרו לו אכלת חלב מביא חטאת עד אומר אכל ועד אומר לא אכל אשה אומרת אכל ואשה אומרת לא אכל מביא אשם תלוי עד אומר אכל והוא אומר לא אכלתי פטור שנים אומרים אכל והוא אומר לא אכלתי רבי מאיר מחייב אמר רבי מאיר אם הביאוהו שנים למיתה חמורה לא יביאוהו לקרבן הקל אמרו לו מה אם ירצה לומר מזיד הייתי

ר' עובדיה מברטנורא

אמרו לו

אפילו אחד אומר לו אכלת חלב והוא שותק ואינו מכחישו

מביא חטאת

על פיו

שנים אומרים לו אכלת חלב

ואפילו מאה. והוא מכחישם ואומר ברי לי שלא אכלתי, אינו מביא קרבן על פיהם, דכתיב או הודע אליו חטאתו, ולא שיודיעוהו אחרים

רבי מאיר מחייב

ואין הלכה כר' מאיר

אם הביאוהו שנים כו

כגון אם העידו עליו שהרג את הנפש

אם ירצה לומר מזיד הייתי

אם היה רוצה לפטור עצמו בשקר היה יכול לומר מזיד הייתי, ומזיד פטור מקרבן

-------------------

משנה ב

אכל חלב וחלב בהעלם א' אינו חייב אלא חטאת אחת אכל חלב ודם ונותר ופיגול בהעלם אחד חייב על כל אחד ואחד זה חומר במינין הרבה ממין אחד וחומר במין אחד ממינין הרבה שאם אכל כחצי זית וחזר ואכל כחצי זית ממין אחד חייב משני מינין פטור

ר' עובדיה מברטנורא

חלב וחלב

שני זיתי חלב

בהעלם אחד

אבל בשני העלמות חייב על כל אחד ואחד, דקיימא לן העלמות מחלקין

ממין אחד חייב

הא קמשמע לן דאע"ג דאין השני חצאי זיתים מתמחוי אחד דהיינו מתבשיל אחד, אלא הם מתבשילין חלוקין, אפ"ה מצטרף לפי שאין תמחויין מחלקין