Chulin 5:1-2

פרק ה

משנה א

אותו ואת בנו נוהג בין בארץ בין בחוצה לארץ בפני הבית ושלא בפני הבית בחולין ובמוקדשין כיצד השוחט אותו ואת בנו חולין בחוץ שניהם כשרים והשני סופג את הארבעים קדשים בחוץ הראשון חייב כרת ושניהם פסולים ושניהם סופגים את הארבעים חולין בפנים שניהם פסולים והשני סופג את הארבעים קדשים בפנים הראשון כשר ופטור והשני סופג את הארבעים ופסול

ר' עובדיה מברטנורא

אותו ואת בנו

האם והבן, או האם והבת. אבל האב עם הבן או עם הבת אינו אסור, דאותו ואת בנו משמע מי שבנו כרוך אחריו, יצא זכר שאין בנו כרוך אחריו

בין בארץ בן בחוצה לארץ

איידי דבעי למתני בין בחולין בין במוקדשים, תנא נמי בארץ ובחוצה לארץ, אע"ג דלא איצטריך, דחובת הגוף היא וחובת הגוף נוהג בין בארץ בין בחוץ לארץ

בפני הבית

בזמן שבית המקדש קיים

ושלא בפני הבית

דסלקא דעתך אמינא הואיל ובענינא דקדשים כתיב, בפני הבית ננהוג שלא בפני הבית לא ננהוג, קמשמע לן

בחולין ובמוקדשים

בין ששניהם חולין או שניהם מוקדשים, בין שאחד מהן חולין והשני מוקדשים. ומנלן דנוהג במוקדשים, דכתיב שור או כבש או עז כי יולד וגו' ירצה לקרבן אשה, וכתיב בתריה ושור או שה אותו ואת בנו וגו'

בחוץ

חוץ לעזרה

שניהם כשרים

משום דבעי למתני סיפא שניהם פסולים תנא רישא שניהם כשרים

השני סופג את הארבעים

משום לאו דאותו ואת בנו. ולא שנא שחט את האם תחלה, ולא שנא שחט את הבן תחלה. לא שנא שחטינהו חד גברא, ולא שנא תרי גברי

הראשון חייב כרת

משום שחוטי חוץ. אבל השני פטור מן הכרת דכיון דנשחטה אמו שוב אינו ראוי הבן לישחט היום בפנים, דפסול משום מחוסר זמן, שאינו ראוי לשוחטו ולהקריבו היום ואין חייב משום שוחט בחוץ אא"כ ראוי לפנים, דכתיב  ואל פתח אהל מועד לא הביאו, הראוי לפתח אהל מועד חייבין עליו בחוץ, ואי לא לא

ושניהם סופגים את הארבעים

הראשון משום שוחט בחוץ, דכל חייבי כריתות לוקין. והשני משום לאו דאותו ואת בנו

חולין בפנים שניהם פסולין

משום חולין שנשחטו בעזרה

והשני סופג

משום אותו ואת בנו. אבל משום חולין בעזרה, אזהרת עשה היא כי ירחק ממך המקום וזבחת, בריחוק מקום אתה זובח ואי אתה זובח בקירוב מקום

קדשים בפנים כו' השני סופג

משום אותו ואת בנו

ופסול

משום מחוסר זמן

--------------------------------

משנה ב

חולין וקדשים בחוץ הראשון כשר ופטור והשני סופג את הארבעים ופסול קדשים וחולין בחוץ הראשון חייב כרת ופסול והשני כשר ושניהם סופגים את הארבעים חולין וקדשים בפנים שניהם פסולים והשני סופג את הארבעים קדשים וחולין בפנים הראשון כשר ופטור והשני סופג את הארבעים ופסול חולין בחוץ ובפנים הראשון כשר ופטור והשני סופג את הארבעים ופסול קדשים בחוץ ובפנים הראשון חייב כרת ושניהם פסולים ושניהם סופגים את הארבעים חולין בפנים ובחוץ הראשון פסול ופטור והשני סופג את הארבעים וכשר קדשים בפנים ובחוץ הראשון כשר ופטור והשני סופג את הארבעים ופסול

ר' עובדיה מברטנורא

חולין וקדשים בחוץ

דוקא נקט הראשון חולין והשני קדשים. וכן כל השנויין במשנה דוקא נקט להו

והשני סופג

משום אותו ואת בנו

קדשים

בתחלה, ואח"כ חולין בחוץ

השני כשר

באכילה. ואיידי דתנא פסול תנא כשר

ושניהם סופגים

ראשון משום שוחט חוץ, ושני משום אותו ואת בנו

חולין וקדשים בפנים שניהם פסולים

ראשון משום חולין שנשחטו בעזרה, ושני משום מחוסר זמן

והשני סופג

משום אותו ואת בנו

חולין בחוץ ובפנים

הראשון בחוץ והשני בפנים

קדשים בחוץ ובפנים הראשון בכרת

משום שוחט בחוץ

ושניהם פסולים

ראשון משום שנשחט בחוץ, ושני משום מחוסר זמן

ושניהם סופגים

ראשון משום שוחט חוץ, ושני משום אותו ואת בנו

קדשים בפנים ובחוץ

השני סופג משום אותו ואת בנו. ומשום שוחט חוץ לא לקי, דמחוסר זמן הוא ואינו מתקבל בפנים