Menachos 6:5-6

 משנה ה

כל המנחות טעונות שלש מאות שיפה וחמש מאות בעיטה והשיפה והבעיטה בחטים רבי יוסי אומר אף בבצק כל המנחות באות עשר עשר חוץ מלחם הפנים וחביתי כהן גדול שהם באות שתים עשרה דברי רבי יהודה רבי מאיר אומר כולן באות שתים עשרה חוץ מחלות תודה והנזירות שהן באות עשר עשר

ר' עובדיה מברטנורא

שיפה

שמשפשף החטה בין ידו לכלי כדי שתהא נוחה להשיר קליפתה

בעיטה

שבועט בעובי אגרופו או בעובי פס ידו. והיה שף אחת ובועט שתים, שף שתים ובועט שלש, וחוזר ועושה כסדר הזה עד שגומר חמש מאות בעיטות לשלש מאות שיפות

ה"ג ר' יוסי אומר בבצק

כלומר, שיפה ובעיטה בבצק ולא בחטין. ואין הלכה כר' יוסי

עשר עשר חלות

ומנחת סולת נמי אע"ג דקודם אפייה נקמצת, אפילו הכי עשר חלות היא באה

לחם הפנים

בהדיא כתיב ביה י"ב חלות

וחביתי כהן גדול

נאמר בלחם הפנים חק עולם ונאמר בחביתי כהן גדול חק עולם, מה להלן י"ב חלות, אף כאן י"ב חלות, ומקריבין מהן שש חלות בבוקר ושש חלות בערב

חוץ מחלות תודה שהן באות עשר

כדבעינן למימר טעמא לקמן באידך פרקין. ואין הלכה כר' מאיר

———————————————————

משנה ו

העומר היה בא עשרון משלש סאין שתי הלחם שני עשרונים משלש סאין לחם הפנים עשרים וארבעה עשרונים מעשרים וארבע סאין

ר' עובדיה מברטנורא

העומר היה בא עשרון משלש סאין

מנחת העומר שמביאין ממחרת הפסח היו קוצרין שלש סאין דהיינו איפה שעורים, וטוחנין אותו, ומניפין אותו בנפה י"ג פעמים עד שמעמידים סלתו על עשרון שהיא עשירית האיפה. וטעמא דבעי עשרון של עומר שלש סאים של שעורים, כיון דמתבואה חדשה הוא ושל שעורים יש בהן סובין הרבה וסולת מועט ולא אתי עשרונו מובחר אלא משלש סאין

שתי הלחם שני עשרונים משלש סאין

כיון דמחטים קאתו. אף על גב דמתבואה חדשה אתיין, דבעצרת תבואה של חטין חדשה היא. אפ"ה שתי עשרונים מובחרים אתו משלש סאין

לחם הפנים עשרים וארבעה עשרונים

דהכי כתיב שתים עשרה חלות שני עשרונים יהיה החלה האחת

מעשרים וארבע סאים

כיון דמחטין אתו ומתבואה ישנה, נפיק עשרון מובחר מסאה