Zevachim 11:1-2

פרק יא

 

 

משנה א

 דם חטאת שנתז על הבגד הרי זה טעון כבוס אף על פי שאין הכתוב מדבר אלא בנאכלות שנאמר במקום קדוש תאכל אחד הנאכלת ואחד הפנימית טעונות כבוס שנאמר תורת החטאת תורה אחת לכל החטאות

 ר' עובדיה מברטנורא

 

דם חטאת. טעון כבוס

כדכתיב ואשר יזה מדמה וגו' תכבס במקום קדוש

 

שנאמר במקום קדוש תאכל

ובההוא ענינא כתיב

 

ואחד הפנימית

שדמן טעון הזיה בפנים שאינן נאכלות

 

שנאמר תורת החטאת

ברישא דההוא ענינא כתיב

 

תורה אחת לכל החטאות

ודוקא חטאת בהמה. אבל דם חטאת העוף אינו טעון כבוס, דבההוא ענינא תשחט החטאת כתיב, פרט לחטאת העוף שאינה נשחטת

 

 

—————————————————————

 

 

משנה ב

חטאת פסולה אין דמה טעון כבוס בין שהיה לה שעת הכושר בין שלא היה לה שעת הכושר איזו היא שהיה לה שעת הכושר שלנה שנטמאה ושיצאה ואיזו היא שלא היה לה שעת הכושר שנשחטה חוץ לזמנה וחוץ למקומה ושקבלו פסולין וזרקו את דמה

 

 ר' עובדיה מברטנורא

אין דמה טעון כבוס

דכתיב אשר יזה מדמה, מדם כשרה ולא מדם פסולה

 

שעת הכושר

לזריקה

 

שלנה

שלן דמה

 

ושקבלו פסולין

גרסינן. ולא גרסינן ושזרקו, דהא אפילו חטאת כשרה שניתז דמה על גבי הבגד לאחר זריקת הדם אינו טעון כיבוס, כדאמרינן אשר יזה פרט לזה שכבר הוזה