Zevachim 6:5-6

משנה ה

עולת העוף כיצד היתה נעשית עלה בכבש ופנה לסובב בא לו לקרן דרומית מזרחית היה מולק את ראשה ממול ערפה ומבדיל וממצה את דמה על קיר המזבח נטל את הראש והקיף בית מליקתו למזבח וספגו במלח וזרקו על גבי האישים בא לו לגוף והסיר את המוראה ואת הנוצה ואת בני מעים היוצאים עמה והשליכן לבית הדשן שיסע ולא הבדיל ואם הבדיל כשר וספגו במלח וזרקו על גבי האישים

 

ר' עובדיה מברטנורא

 

עלה בכבש

לפי שעולת העוף נעשית למעלה, דלא כתיב בעולת העוף יסוד, אלא בחטאת העוף בלבד. ובבהמה איפכא, דחטאת בהמה נעשית למעלה דכתיב בה קרנות המזבח, ועולת בהמה למטה דכתיב  אל יסוד מזבח העולה, תלה היסוד בעולה

 

בא לו לקרן דרומית מזרחית

לפי שהיא קרובה לבית הדשן ששם משליך המוראה והנוצה

 

ממול ערפה

מול הרואה את ערפה. והוא אחורי הצואר. ואע"פ שלא נאמר בעולה מול עורף, למדנו בה מול עורף מחטאת

 

ומבדיל

חותך שני סימנים. דמדכתיב בחטאת העוף ולא יבדיל, למדנו שבעולת העוף מבדיל

 

והקיף בית מליקתו למזבח

מקרב ודוחק בית המליקה בקיר המזבח כדי שיתמצה הדם

 

וספגו במלח

לשון שאיבה ולקיחה, כמו סופג את הארבעים. אף כאן נותן עליו מלח כדי שיהא הראש מושך ומקבל המלח. פירוש אחר, ספגו בגימ"ל כמו סופקו בקו"ף, לשון ויספוק את כפיו

 

מוראה

זפק

 

נוצה

קודר בו כמין ארובה ונוטל כל העור והנוצה שכנגד הזפק עם הזפק ומשליך

 

שסע

את העוף בין אגפים ולא היה מבדיל

 

---------------------------------------------

משנה ו

לא הסיר לא את המוראה ולא את הנוצה ולא את בני מעים היוצאין עמה ולא ספגו במלח כל ששינה בה מאחר שמיצה את דמה כשרה הבדיל בחטאת ולא הבדיל בעולה פסל מיצה דם הראש ולא מיצה דם הגוף פסולה מיצה דם הגוף ולא מיצה דם הראש כשרה

 

ר' עובדיה מברטנורא

 

הבדיל בחטאת

שמלק שני סימנים בחטאת

 

או לא הבדיל בעולה

שמלק בה סימן אחד

 

פסול

דכל שינוי שהוא לפני עבודת הדם פסול

 

ולא מיצה דם הגוף פסולה

דעיקר דמים בגוף הוא דשכיחי