Brachos 1:3-4

מסכת ברכות פרק א

משנה ג בית שמאי אומרים בערב כל אדם יטו ויקראו ובבוקר יעמדו שנאמר ובשכבך ובקומך ובית הלל אומרים כל אדם קורא כדרכו שנאמר ובלכתך בדרך אם כן למה נאמר ובשכבך ובקומך בשעה שבני אדם שוכבים ובשעה שבני אדם עומדים אמר ר' טרפון אני הייתי בא בדרך והטיתי לקרות כדברי ב"ש וסכנתי בעצמי מפני הלסטים אמרו לו כדי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי ב"ה

ר' עובדיה מברטנורא

יטו על צדיהם, דכתיב בשכבך דרך שכיבה

יעמדו דכתיב ובקומך דרך קימה

כדרכו בין בקימה בין בישיבה בין בשכיבה בין בהליכה

כדי היית ראוי היית ליהרג, ואם היית מת היית מתחייב בנפשך

---------------------------------------------------

משנה ד בשחר מברך שתים לפניה ואחת לאחריה ובערב שתי' לפניה ושתי' לאחריה אחת ארוכה ואחת קצרה מקום שאמרו להאריך אינו רשאי לקצר לקצר אינו רשאי להאריך לחתום אינו רשאי שלא לחתום ושלא לחתום אינו רשאי לחתום

ר' עובדיה מברטנורא

שתים לפניה יוצר אור ואהבה

ואחת לאחריה אמת ויציב

ובערב מברך

שתים לפניה מעריב ערבים ואהבת עולם

ושתים לאחריה אמת ואמונה והשכיבנו

אחת ארוכה ואחת קצרה אשתים שלפניה קאי, יוצר אור ארוכה שפותחת בברוך וחותמת בברוך וכן מעריב ערבים אהבה קצרה שחותמת בברוך ואינה פותחת בברוך

לחתום בברוך

שלא לחתום כגון ברכת הפירות וברכת המצות