Brachos 1:5-2:1

מסכת ברכות פרק א

משנה ה מזכירין יציאת מצרים בלילות אמר ר' אלעזר בן עזריה הרי אני כבן שבעים שנה ולא זכיתי שתאמר יציאת מצרים בלילות עד שדרשה בן זומא שנא' למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך ימי חייך הימים כל ימי חייך הלילות וחכ"א ימי חייך העולם הזה כל ימי חייך להביא לימות המשיח

ר' עובדיה מברטנורא

מזכירין יציאת מצרים בלילות פרשת ציצית אומרים אותה בק"ש של ערבית ואע"פ שאין לילה זמן ציצית דכתיב וראיתם אותו פרט לכסות לילה אומרים אותה בלילה מפני יציאת מצרים שבה

כבן שבעים שנה הייתי נראה זקן. ולא זקן ממש אלא שהלבינו שערותיו יום שמינו אותו נשיא כדי שיראה זקן וראוי לנשיאות, ואותו היום דרש בן זומא מקרא זה

ולא זכיתי לא נצחתי לחכמים. ודומה לו בש"ס בפ' בנות כותים בהא זכנהו ר' אלעזר לרבנן כלומר נצחם

---------------------------------------------------

מסכת ברכות פרק ב

משנה א היה קורא בתורה והגיע זמן המקרא אם כיון לבו יצא ואם לאו לא יצא בפרקים שואל מפני הכבוד ומשיב ובאמצע שואל מפני היראה ומשיב דברי ר' מאיר ר' יהודה אומר באמצע שואל מפני היראה ומשיב מפני הכבוד בפרקים שואל מפני הכבוד ומשיב שלום לכל אדם

ר' עובדיה מברטנורא

היה קורא בתורה פרשת קריאת שמע

והגיע זמן קריאת שמע

אם כיון לבו יצא לדברי האומר מצות צריכות כוונה צריך לפרש אם כיון לבו שיהא מתכוין לצאת ידי חובתו, והאומר מצות אין צריכות כונה מפרש אם כיון לבו לקרות כנקודתן וכהלכתן לאפוקי קורא להגיה שאינו קורא התיבות כנקודתן אלא קורא ככתיבתן כדי להבין בחסרות ויתרות דבקריאה כזו לא יצא ואנן קיימא לן כמאן דאמר מצות צריכות כונה

בפרקים לקמן במתניתין מפרש מה הם הפרקים

שואל מפני הכבוד שואל בשלום אדם נכבד שראוי להקדים לו שלום כגון אביו או רבו או שגדול ממנו בחכמה

ומשיב ואין צריך לומר שמשיב להם שלום אם הקדימו לו

ובאמצע הפרק

שואל מפני היראה אדם שהוא ירא מפניו שמא יהרגהו, ואצ"ל שמשיב לו שלום. אבל מפני הכבוד לא

רבי יהודה אומר באמצע הפרק, שואל בשלום מי שהוא ירא ממנו ומשיב שלום למי שמוטל עליו לכבדו

ומשיב שלום לכל אדם שהקדים לו שלום. והלכה כר"י ובכל מקום שאסור להפסיק כך אסור לדבר בלשון הקודש כמו בשאר לשונות