Peah 4:10-11

משנה י

איזהו לקט הנושר בשעת הקצירה היה קוצר קצר מלא ידו תלש מלא קמצו הכהו קוץ ונפל מידו לארץ הרי הוא של בעל הבית תוך היד ותוך המגל לעניים אחר היד ואחר המגל לבעל הבית ראש היד וראש המגל רבי ישמעאל אומר לעניים רבי עקיבא אומר לבעל הבית

ר' עובדיה מברטנורא

הנושר בשעת הקצירה שבלים הנופלים בשעת הקצירה

הכהו קוץ כל היכא דנושר מחמת אונס אינו לקט, דכתיב ולקט קצירך, אין לקט אלא מחמת קציר

תוך היד אנשר קאי, כלומר תוך היד ונשר, תוך המגל ונשר, דהנושר מתוך היד ומתוך המגל לעניים. אבל הנושר מאחר היד מנדנוד ידו ומאחר המגל מכח תנועת המגל, לבעל הבית, דאין זה בדרך קצירה

ראש היד כשידו מלאה ויש שבלים בין ראשי אצבעותיו לפס ידו, הנושר משם, וכן הנושר מראש המגל

רבי ישמעאל אומר לעניים דדמי לתוך היד ולתוך המגל

ורבי עקיבא אומר לבעל הבית דמדמי ליה לאחר היד ולאחר המגל. והלכה כרבי עקיבא

------------------------------- משנה יא

חורי הנמלים שבתוך הקמה הרי הן של בעל הבית שלאחר הקוצרים העליונים לעניים והתחתונים של בעל הבית רבי מאיר אומר הכל לעניים שספק לקט לקט

ר' עובדיה מברטנורא

חורי הנמלים דרך הנמלים לכנוס תבואה בחוריהן

שבתוך הקמה עד שלא התחילו לקצור

של בעל הבית שאין לעניים בקמה כלום

שלאחר הקוצרים לאחר שהתחילו לקצור חיישינן שמא הביאו שם הנמלים מן הלקט. הלכך החטים העליונים שבחורים או שבלים העליונים לעניים דיש שם מן הלקט, אבל חטים התחתונים לבעל הבית דמן הקמה היה. ואלו הן עליונים כל שהן לבנים, ואלו הן תחתונים הירוקים שנוטים להשחיר ונכרים שהם ישנים

ר"מ אומר הכל לעניים שאי אפשר לגורן בלא ירקון, ושמא אלו הירוקים מן התבואה חדשה שקצרו עכשיו שיש בה חלק לעניים

שספק לקט לקט דכתיב לעני ולגר תעזוב הנח לפניהם משלך. והלכה כר"מ