Peah 7:6-7

משנה ו

כרם רבעי בית שמאי אומרים אין לו חומש ואין לו ביעור בית הלל אומרים יש לו בית שמאי אומרים יש לו פרט ויש לו עוללות והעניים פודין לעצמם ובית הלל אומרים כולו לגת

ר' עובדיה מברטנורא

כרם רבעי הנוטע כל עץ מאכל, בשנה הרביעית מעלה הפירות לירושלים ואוכלם שם בקדושת מעשר שני, או פודה אותם ומעלה הדמים לירושלים דכתיב ובשנה הרביעית יהיה כל פריו קדש הלולים, ודרשינן הלולים כמו חלולים, אמר רחמנא אחליה והדר אכליה

בית שמאי אומרים אין לו חומש אף על פי שטעון פדיון כמעשר שני אין הבעלים מוסיפים את החומש דלא כתבה תורה בו חומש

ואין לו ביעור אינו חייב לבערו מן הבית בערב פסח של רביעית ושל שביעית כשמבער המעשרות כדכתיב בערתי הקדש מן הבית

וב"ה אומרים יש לו חומש ויש לו ביעור. בית הלל ילפי קדש קדש ממעשר, מה מעשר יש לו חומש ויש לו ביעור אף כרם רבעי יש לו חומש ויש לו ביעור, ובית שמאי לא ילפי קדש קדש ממעשר

יש לו פרט ויש לו עוללות דכחולין חשבי ליה

והעניים פודין לעצמן מן הפרט והעוללות שלקטו, ואוכלים אותן במקומן ומעלין הדמים לירושלים

ובית הלל אומרים כולו לגת משום דילפי ממעשר וסברי להו מעשר שני ממון גבוה הוא הלכך אין לעניים חלק בו, ודורכים העוללות עם שאר היין והבעלים מעלים הכל לירושלים

--------------------------- משנה ז

כרם שכולו עוללות רבי אליעזר אומר לבעל הבית רבי עקיבא אומר לעניים אמר רבי אליעזר כי תבצור לא תעולל אם אין בציר מנין עוללות אמר לו רבי עקיבא וכרמך לא תעולל אפילו כולו עוללות אם כן למה נאמר כי תבצור לא תעולל אין לעניים בעוללות קודם הבציר

ר' עובדיה מברטנורא

שכולו עוללות שאין בכל הכרם אשכול שיש לו כתף ונטף

אם אין בציר וכמה שיעור בציר שלשה אשכולות שעושים רביעית

אמר לו רבי עקיבא וכרמך לא תעולל אפילו כולו עוללות ורבי אליעזר אמר דלא תימא הואיל ואין לעניים בעוללות קודם לבציר יזכה בהם בעל הבית, לכך נאמר וכרמך לא תעולל