Terumos 4:3-4

משנה ג שיעור תרומה עין יפה אחת מארבעים בש"א משלשים והבינונית מחמשים והרעה מששים תרם ועלה בידו אחד מששים תרומה ואינו צריך לתרום חזר והוסיף חייב במעשרות עלה בידו מששים ואחד תרומה ויחזור ויתרום כמות שהוא למוד במדה ובמשקל ובמנין ר' יהודה אומר אף שלא מן המוקף

ר' עובדיה מברטנורא

עין יפה אחד מארבעים מי שהוא נדיב לב ותורם בעין יפה מפריש א' מארבעים

והבינונית אחד מחמשים לאו דברי ב"ש נינהו אלא ת"ק קאמר לה. ומעין יפה דב"ש אתה למד לדבריהם עין רעה ובינונית אע"ג דלא תני לה במתניתין

ועלה בידו אחד מששים כגון שתרם מאומד ועלה בידו אחד מששים והוא עין רעה

חזר והוסיף חייב במעשרות דכבר נפטרו ואין שם תרומה חל על מה שמוסיף, הלכך התוספת הזאת הויא טבל גמור וחייבת במעשרות

מששים ואחד כגון שהיו בכרי ששים ואחד סאין ועלה בידו סאה, אותה סאה תרומה

ויחזור ויתרום כמו שהוא למוד אם הוא רגיל לתרום אחד מששים יפריש עדיין אחד מששים בסאה, ואם הוא רגיל לתרום אחד מחמשים נמצאו דנשארו עדיין י"א סאין שלא תרמו

במדה ובמשקל כלומר אותו מותר שהוא תורם, מותר לתרום במדה ובמשקל ובמנין. דלא אמרו לתרום מאומד, אלא בתחלת התרומה

אף שלא מן המוקף דסבר ר"י אין צריך לתרום מן המוקף אלא בתחלת תרומה. ואין הלכה כר' יהודה

מוקף קרוב וסמוך ובאותו מקום עצמו

--------------------------------------------- משנה ד האומר לשלוחו צא ותרום תורם כדעתו של בעל הבית אם אינו יודע דעתו של בעל הבית תורם כבינונית אחת מחמשים פיחת עשרה או הוסיף עשרה תרומתו תרומה אם נתכוין להוסיף אפילו אחת אין תרומתו תרומה

ר' עובדיה מברטנורא

כדעתו של בעל הבית לפי שיש תורם בעין יפה, ויש בעין רעה, ויש בבינונית

פיחת עשרה ותרם מארבעים

או הוסיף עשרה ותרם מששים

תרומתו תרומה דכיון דבאחד משעורי חכמים תרם יכול למימר ליה אנא להכי אמדתיך

ואם נתכוין להוסיף שהיה יודע דעתו של בעל הבית ובמתכוין הוסיף, אפילו אחד, אין תרומתו תרומה