Maaser Sheni 2:8-9

משנה ח

הפורט סלע ממעות מעשר שני בית שמאי אומרים כל הסלע מעות וב"ה אומרים שקל כסף ושקל מעות רבי מאיר אומר אין מחללין כסף ופירות על הכסף וחכמים מתירין

ר' עובדיה מברטנורא

הפורט סלע ממעות מעשר שני מי שיש לו מעות נחשת של מעשר שני, ובא לפורטן בסלע כסף להעלות לירושלים מפני משאוי הדרך

ב"ש אומרים בכל הסלע מעות אם בא לפורטן יכול לפרוט כולן ולתת בשביל כל הסלע

וב"ה אומרים לא יפרוט אלא חציין, שהפרוטות יוצאות בירושלים וכשיבא שם יהיה צריך לפרוטות מיד לקנות צרכי סעודה, ואם ירוצו הכל אצל שולחני לפרוט יוקירו הפרוטות ונמצא מעשר שני נפסד. לפיכך ישאו פרוטות עמהן להוציא במקצת, ולכשיכלו יפרוט בכסף שבידו מעט מעט

שקל הוא חצי סלע

אין מחללין כסף ופירות על כסף מי שיש לו חצי דינר כסף של מעשר ופירות של מעשר שוין חצי דינר, לא יצרפם יחד לחללם על דינר

וחכמים מתירין בכי האי גונא ע"י צירוף פירות, כיון שאין לו אלא חצי דינר כסף. אבל לחלל דינר כסף ופירות שוין דינר על חצי סלע שהוא שני דינרין, מודים חכמים שאין מחללים. והלכה כחכמים

------------------------------- משנה ט

הפורט סלע של מעשר שני בירושלם בית שמאי אומרים כל הסלע מעות ובית הלל אומרים שקל כסף ושקל מעות הדנין לפני חכמים אומרים בשלשה דינרי כסף ודינר מעות רבי עקיבא אומר שלשה דינרין כסף ורביעית מעות ר"ט אומר ארבע אספרי כסף שמאי אומר יניחנה בחנות ויאכל כנגדה

ר' עובדיה מברטנורא

הפורט סלע של מעשר שני בירושלים שהיה מחליף סלע שבידו ונוטל פרוטות להוציאן לצרכי סעודת מעשר

ב"ש אומרים אם בא להחליף כל הסלעים שבידו במעות, יחליף

ובית הלל אומרים לא יחליף אלא חציין, שמא לא ישהה בעיר עד שיוציא את כולן, ויפקידם בעיר עד רגל אחר, והפרוטות מתעפשות, ואם יחזור ויחליפם בסלעים נמצא שולחני משתכר שני פעמים ומעשר שני נפסד

הדנין לפני חכמים שמעון בן עזאי ושמעון בן זומא וחנן המצרי

בשלשה דינרין כסף ובדינר מעות הסלע הוא ד' דינרים, וכשבא להחליף הסלע לא יקח אלא בדינר א' פרוטות ושלשה דינרים יהיו כסף

רביעית כסף ברביעית מעות בדינר רביעי של כסף לא יקח אלא ברביעיתו מעות של נחשת, וג' חלקים כסף. שנמצא לוקח מעות אחד מששה עשר בסלע בלבד

ארבעה אספרי כסף הדינר ה' אספרי, ומטבע הוא בארץ יון ועד היום קורין לו אספרו. נמצא הסלע עשרים אספרי. וכשהוא מחלל הדינר יחללנו על ד' אספרי כסף ואספר א' נחשת. נמצא לוקח נחשת א' מעשרים בסלע בלבד

יניחנה בחנות ויאכל כנגדה לא יחלל כלל על פרוטות שמא ישכח ויעשה אותן חולין, אלא יניח הסלע אצל החנוני ויאכל כנגדה עד שתכלה. ואין הלכה אלא כדברי ב"ה בלבד