Bikkurim 2:2-3

משנה ב

יש במעשר ובכורים מה שאין כן בתרומה שהמעשר והבכורים טעונים הבאת מקום וטעונים ודוי ואסורין לאונן רבי שמעון מתיר וחייבין בביעור ור"ש פוטר ואסורין כל שהן מלאכול בירושלם וגדוליהן אסורים מלאכול בירושלם אף לזרים ולבהמה ר' שמעון מתיר הרי אלו במעשר ובבכורים מה שאין כן בתרומה

ר' עובדיה מברטנורא

הבאת מקום להעלותן לירושלים, דכתיב והבאתם שמה עולותיכם וזבחיכם מעשרותיכם ותרומת ידכם, ודרשינן תרומת ידכם אלו הבכורים

וטעונים וידוי במעשר כתיב ואמרת לפני ה' אלקיך בערתי הקדש מן הבית, ובבכורים כתיב וענית ואמרת לפני ה' אלהיך ארמי אובד אבי. ואע"ג דתרומה נמי בעיא וידוי כדאמרינן וגם נתתיו ללוי זו תרומה ותרומת מעשר. מיהו מעשר ובכורים מעשר לבדו או בכורים לבדן טעונים וידוי ותרומה אי לית ליה אלא תרומה לבדה אינו טעון וידוי

ואסורין לאונן במעשר כתיב לא אכלתי באוני ממנו. ובבכורים נאמר ושמחת בכל הטוב מלמד שאסורים לאונן

ורבי שמעון מתיר בכורים לאונן דתרומה קרינהו רחמנא ותרומה שריא לאונן

וחייבים בביעור לבערן מן העולם לסוף שלש שנים כדכתיב בפרשת מעשר בערתי הקדש מן הבית ומשמע נמי בכורים מדכתיב הקדש הקדש למעלה אלו בכורים שנאמרו בפרשה שלמעלה

ור"ש פוטר בכורים מן הביעור, אלא ינתנו לכהן, דתרומה קרינהו רחמנא ותרומה א"צ לבערה מן העולם

ואסורים מעשר שני ובכורים שנתערבו בחולין אוסרים תערובתן בכל שהו, ואין עולים באחד ומאה

מלאכול בירושלים כלומר אם נתערבו המעשר שני או הבכורים בעוד שהן בתוך ירושלים, אז אוסרים תערובתן בכל שהוא מלאכול בתורת חולין, משום דהוי דבר שיש לו מתירין הואיל ויכול לאכול התערובת כולה במקומה. אבל מעשר שני ובכורים שנתערבו בחולין חוץ לירושלים אינן אוסרין בכל שהוא הואיל ויש טורח להעלותן, לא מקרי דבר שיש לו מתירין

וגדוליהם אסורים תערובת של מעשר ובכורים שזרעם וצמחו וגדלו אותן הגדולים נמי אסורים לאכול בתורת חולין אם זרען וגדלו בירושלים. ואוסרין תערובתן בכל שהוא כיון שיכולים ליאכל במקומם

אף לזרים ולבהמה מעשר שני ובכורים שאוסרין תערובתן בכל שהוא וגדוליהן נמי דאסורין, אף לזרים ולבהמה אסורים אם בכורים הם אוסרין התערובת לזרים ואם מעשר הוא אוסר את התערובת לבהמה, דלא תימא דוקא לענין ליאכל חוץ לירושלים הוא דאוסרים בכל שהוא, דלהאי מלתא חשיבי דבר שיש לו מתירין כיון שיכול לאכלן במקומם בירושלים ואפילו באלף לא בטלי אבל לאסור התערובת לזרים ולבהמה דאיסור זרות ובהמה אין לו מתירין, סלקא דעתך אמינא דלא יאסרו תערובתן בכל שהוא, קמשמע לן דכיון דחל על התערובת שם בכורים ומעשר ליאסר לאכלן חוץ לירושלים חל, נמי לענין זה ליאסר לאכול לזרים אם הן בכורים או לבהמה אם הוא מעשר

ור' שמעון מתיר אגדוליהן בלבד קאי, דסבר כבר בטלים הם אבל בתערובת עצמה מודה רבי שמעון. ואין הלכה כר' שמעון בכולה מתניתין

מה שאין כן בתרומה שכל הדינים הללו אין נוהגים בתרומה

--------------------------------- משנה ג

יש בתרומה ומעשר מה שאין כן בבכורים שהתרומה והמעשר אוסרין את הגורן ויש להם שיעור ונוהגים בכל הפירות בפני הבית ושלא בפני הבית ובאריסין ובחכורות ובסקריקון ובגזלן הרי אלו בתרומה ובמעשר מה שאין כן בבכורים

ר' עובדיה מברטנורא

אוסרין את הגורן אסור לאכול מתבואה שבגורן עד שיפריש תרומות ומעשרות, אבל בכורים אינן אוסרין

ויש להן שיעור תרומה יש לה שיעור מדרבנן א' מחמשים אבל בכורים אין להם שיעור אפילו מדרבנן

ונוהגים בכל הפירות מדרבנן ובכורים אינן באין אלא משבעת המינין

בפני הבית ושלא בפני הבית ובכורים אינן אלא בפני הבית בלבד, דכתיב בהו והניחו לפני מזבח ה' אלהיך, אם אין מזבח אין בכורים

ובאריסות ובחכירות וכו מפורש לעיל בריש פ"ק ובכורים אינן באין אלא ממי שהקרקע שלו מן הדין דכתיב בכורי אדמתך