Shabbos 1:6-7

משנה ו

בית שמאי אומרים אין נותנין אונין של פשתן לתוך התנור אלא כדי שיהבילו מבעוד יום ולא את הצמר ליורה אלא כדי שיקלוט העין ובית הלל מתירין בין שמאי אומרים אין פורשין מצודות חיה ועופות ודגים אלא כדי שיצודו מבעוד יום ובית הלל מתירין

ר' עובדיה מברטנורא

אונין אגודות של פשתן מנופץ, ונותנין אותן בתנור ומתלבנים

שיהבילו שיתחממו שיעלה בהם ההבל

ליורה של צבעים

אלא כדי שיקלוט את העין שיקלוט הצבע מבעוד יום

וב"ה מתירים לתתן לתוכו מבעוד יום ותהא קולטת כל הלילה. ולא שרו ב"ה אלא ביורה עקורה מן האש, שאם יש תחתיה אש בשבת אסור, גזירה שמא יחתה בגחלים. וצריך נמי שתהא היורה סתומה וטוחה בטיט, גזירה שמא יגיס ויהפך בה בשבת, וחייב משום מבשל

-------------------------- משנה ז

בית שמאי אומרים אין מוכרין לעובד כוכבים ואין טוענין עמו ואין מגביהין עליו אלא כדי שיגיע למקום קרוב ובית הלל מתירין

ר' עובדיה מברטנורא

ולא טוענין עמו על החמור

ולא מגביהים עליו משאוי על כתפו, דמיחזי כמסייעו להוליך המשאוי בשבת

אלא כדי שיגיע למקום קרוב כלומר שיהא המקום שרוצה להוליכו קרוב שיוכל להגיע שם מבעוד יום

וב"ה מתירין כדי שיצא מפתח ביתו מבעוד יום