Shabbos 9:7-10:1

משנה ז

המוציא קופת הרוכלין אף על פי שיש בה מינין הרבה אינו חייב אלא חטאת אחת זרעוני גינה פחות מכגרוגרת רבי יהודה בן בתירא אומר חמשה זרע קשואין שנים זרע דלועין שנים זרע פול המצרי שנים חגב חי טהור כל שהוא מת כגרוגרת ציפורת כרמים בין חיה בין מתה כל שהוא שמצניעין אותה לרפואה רבי יהודה אומר אף המוציא חגב חי טמא כל שהוא שמצניעין אותו לקטן לשחוק בו

ר' עובדיה מברטנורא

הרוכלין מוכרי בשמים לקשוטי נשים, ויש להם קופות קטנות לצרורות הבשמים

אינו חייב אלא חטאת אחת דכולן חדא הוצאה היא

פחות מכגרוגרת אע"ג דכל האוכלין שיעורן כגרוגרת, הני כיון דלזריעה קיימי אפילו בפחות מכגרוגרת נמי מחייב. ואין הלכה כר"י בן בתירא שאומר חמשה

זרע קשואין חשוב משאר זרעוני גינה, וכן זרע דלועין, וזרע פול המצרי, והוא שקורין לו פאסל"י בלע"ז

חגב חי כל שהוא שמצניעין אותו לקטן לשחק בו

מת כגרוגרת כדין שאר אוכלין

צפורת כרמים עוף שמצוי בין הדקלין הבחורים

בין חיה בין מתה כל שהוא שעושים ממנו רפואה לפקח ולהחכים

חגב חי טמא כל שהוא ות"ק סבר טמא אין מצניעין אותו לתינוק, דלמא מיית ואכיל ליה. ואין הלכה כרבי יהודה

-------------------------------------- פרק י

משנה א

המצניע לזרע ולדוגמא ולרפואה והוציאו בשבת חייב בכל שהוא וכל אדם אין חייב אלא כשיעורו חזר והכניסו אינו חייב אלא כשיעורו

ר' עובדיה מברטנורא

המצניע קודם השבת

לזרע ולדוגמא להראות שיש לו סממנים ויקנו ממנו

ולרפואה ושכח בשבת למה הצניע, והוציאו סתם, חייב עליו בכל שהוא, שעל דעת הראשונה הוציאו והא אחשביה

אלא שיעורו כל אחד שעור המפורש בו

חזר והכניסו זה שהצניע פחות מכשיעור והוציאו, אם נמלך בו שלא לזרעו וחזר והכניסו

אינו חייב בהכנסה זו אא"כ יש בו שיעור שלם, דכיון דנמלך שלא לזרעו בטלה מחשבתו והרי הוא ככל אדם