Shabbos 12:4-5

משנה ד

הכותב שתי אותיות בהעלם אחד חייב כתב בדיו בסם בסיקרא בקומוס ובקנקנתום ובכל דבר שהוא רושם על שני כותלי זויות ועל שני לוחי פנקס והן נהגין זה עם זה חייב הכותב על בשרו חייב המסרט על בשרו רבי אליעזר מחייב חטאת ורבי יהושע פוטר

ר' עובדיה מברטנורא

בסם אורפימנ"ט בלע"ז

בסיקרא מין אבן שצובע אדום

בקומוס מין עפר וצבעו שחור. פ"א שרף אילן גומא בלע"ז

בקנקנתום זא"ג בערבי, ובלע"ז ודריאו"לי

ובכל דבר שהוא רושם לאתויי מים ששרו בהם עפצים, גאלי"ש בלע"ז, שהוא רושם שרשומו מתקיים

על ב' כותלי זויות אחת במזרח ואחת בצפון, סמוכות זו לזו במקצוע

על ב' לוחי פנקס ספר שהחנוני כותב בו חשבונותיו. ואע"ג דלאו על לוח א' הם, אם נהגין ונקראין זה עם זה כגון שכותבין על שני שפתי הלוחין הסמוכין זה לזה, חייב

הכותב על בשרו בדיו

והמשרט על בשרו בברזל עושה צורת אותיות בבשרו

רבי יהושע פוטר ואפילו הוציא דם, לפי שאין דרך כתיבה בכך. והלכה כר' יהושע

------------------------------------ משנה ה

כתב במשקין במי פירות באבק דרכים באבק הסופרים ובכל דבר שאינו מתקיים פטור לאחר ידו ברגלו בפיו ובמרפיקו כתב אות אחת סמוך לכתב וכתב על גבי כתב נתכוין לכתוב חי"ת וכתב שני זיינין אחד בארץ ואחד בקורה כתב על שני כותלי הבית על שני דפי פנקס ואין נהגין זה עם זה פטור כתב אות אחת נוטריקון רבי יהושע בן בתירא מחייב וחכמים פוטרין

ר' עובדיה מברטנורא

במשקין שמשחירין, כמו מי תותים וכיוצא בהן

במי פירות של כל שאר פירות

באבק דרכים כגון שסרט באצבעו צורת אותיות על החול והאבק שבדרכים

באבק סופרים עפרורית של קסת הסופר

לאחר ידו על גב ידו, שאחז הקולמוס באצבעותיו והפך ידו וכתב

ובמרפקו הפרק האמצעי שבזרוע

אות אחת סמוך לכתב אצל אות כתובה זיווג לה אחת והשלימה לשתים

כתב על גבי כתב העביר קולמוס על אותיות הכתובים כבר וחדשם

וכתב שני זיינין שלא נראה הגג של חי"ת אלא שני הרגלים נראה כאילו הם שני זייני"ן

על שני כותלי הבית שאינן במקצוע

על שני דפי פנקס שעשויין עמודים עמודים, כתב אות אחת בעמוד זה ואות אחת בעמוד זה, ואינו יכול לקרבן אא"כ יחתוך מה שמפסיק ביניהן. ותנא ברישא כותלי הבית המרוחקים זה מזה והדר תני דפי פנקס, ולא זו אף זו קתני

אות אחת על שם נוטריקון שעושה סימן נקודה עליה ומבינים מאותה האות תיבה שלימה, כגון קו"ף קרבן, מ"ם מעשר, תי"ו תרומה

רבי יהושע בן בתירא אומר חייב כיון שהכל מבינים מאותה האות תיבה שלימה, כאילו כתב אותיות של כל התיבה

וחכמים פוטרין שהרי לא כתב שתי אותיות. והלכה כחכמים