Eiruvin 5:5-6

משנה ה

אין מודדין אלא מן המומחה ריבה למקום אחד ומיעט למקום אחר שומעין למקום שריבה ריבה לאחד ומיעט לאחר שומעין למרובה אפילו עבד אפילו שפחה נאמנין לומר עד כאן תחום שבת שלא אמרו חכמים את הדבר להחמיר אלא להקל

ר' עובדיה מברטנורא

אין מודדין אלא מן המומחה אדם הבקי במדידה. וגאון פירש מומחה לשון ומחה על כתף ים כנרת כלומר שמתכוונים למדוד התחומין לכתחלה מן המקום השוה והישר כדי שלא יהא צריך לקדר

ריבה למקום אחד ומיעט למקום אחר שנמצאו סימני תחום זו ארוכין ובולטין מכנגד סימני תחום קרן שכנגדה

שומעין למקום שריבה ומוציאין מדת הקצרה, כנגדה מפני שלא מתח מתחלה החבל כל צרכו. ותניא בתוספתא שהוא צריך למתחו בכל כחו

ריבה לאחד ומיעט לאחר הכי קאמר, ריבה אחד ומיעט אחר, שמדדו שני בני אדם מומחים זה ריבה וזה מיעט

---------------------------------------- משנה ו

עיר של יחיד ונעשית של רבים מערבין את כולה ושל רבים ונעשית של יחיד אין מערבין את כולה אלא אם כן עשה חוצה לה כעיר חדשה שביהודה שיש בה נ' דיורים דברי רבי יהודה רבי שמעון אומר ג' חצרות של שני בתים

ר' עובדיה מברטנורא

עיר של יחיד כגון שאדם אחד קנה כולה והוא משכיר כל בתיה לבני אדם הדרים בה. ואח"כ נעשית של רבים

מערבין את כולה כדרך שהיו מערבין כשהיתה של יחיד שלא היתה צריכה שיור

אין מערבין את כולה שאסור לערב עיר של רבים אם אין משייר בה בתים ידועים בלא עירוב, דההוא שיור הוי היכר דטעמא משום עירוב הוא ולא תשתכח תורת רשות הרבים. וזו הואיל והיתה של רבים והיתה צריכה שיור אע"ג דהשתא הויא של יחיד נדונית כבתחלה

אלא אם כן עשה חוצה לה שיור שלא עירבו עם שאר העיר. ורבותא קמ"ל שאפילו שיור של חוצה לה מועיל לשאר העיר

כעיר חדשה שביהודה עיר היתה ביהודה ושמה חדשה ולא היו בה אלא נ' דיורים והיא העיר היותר קטנה שבכל ארץ יהודה והיא היתה שיור לעיר גדולה הסמוכה לה, והוא שיעור השיור שצריך לשייר בעיר שלא יערבו עם האחרים משום הכירא

רבי שמעון אומר שלש חצירות כו ופסק ההלכה אפילו בית אחד בחצר אחד הוי שיור. ועיר שאין לה אלא פתח אחד בלבד אפילו היתה של רבים א"צ שיור