Eiruvin 6:8-9

משנה ח

חמש חצרות פתוחות זו לזו ופתוחות למבוי ערבו בחצרות ולא נשתתפו במבוי מותרין בחצרות ואסורין במבוי ואם נשתתפו במבוי מותרין כאן וכאן ערבו בחצרות ונשתתפו במבוי ושכח אחד מבני חצר ולא עירב מותרין כאן וכאן מבני מבוי ולא נשתתף מותרין בחצרות ואסורין במבוי שהמבוי לחצרות כחצר לבתים

ר' עובדיה מברטנורא

פתוחות זו לזו ופתוחות למבוי בגמרא מוכח דלא תנינן במתניתין פתוחות זו לזו, משום דקיי"ל שאין מבוי ניתר בלחי או קורה עד שיהיו בתים וחצרות פתוחים לתוכו כלומר שני בתים פתוחים לכל חצר ושתי חצרות פתוחות למבוי והנך כיון דכולן פתוחות זו לזו ומעורבות יחד דרך פתחיהן חדא חשיב להו, ולא תנינן אלא חמש חצרות פתוחות למבוי

עירבו החצרות כל אחת לעצמה

מותרים בחצרות מותרין כל בני חצר לעצמן

ואסורין במבוי דאין סומכין על עירוב במקום שתוף

ואם נשתתפו נמי במבוי לאחר שעירבו בחצרות, מותרין כאן וכאן

ושכח אחד מבני חצר ולא עירב בחצרו להתיר, חצרו אבל בשתוף היה לו חלק

מותרין כאן וכאן דטעמא מאי אין סומכין על שתוף במקום עירוב כדי שלא תשתכח תורת עירוב מן התינוקות, והכא דרוב בני חצר עירבו אלא ששכח אחד מהם ולא עירב לא תשתכח תורת עירוב

שהמבוי לחצרות כחצר לבתים כשם שאסור להוציא מבתים לחצר בלא עירוב כך אסור להוציא מן החצר למבוי בלא שתוף. ולא תימא לא דמו, דבית וחצר זו רה"י וזו רה"ר, אבל חצר ומבוי שניהן רשויות של רבים הן

----------------------------- משנה ט

שתי חצרות זו לפנים מזו עירבה הפנימית ולא עירבה החיצונה הפנימית מותרת והחיצונה אסורה החיצונה ולא הפנימית שתיהן אסורות עירבה זו לעצמה וזו לעצמה זו מותרת בפני עצמה וזו מותרת בפני עצמה רבי עקיבא אוסר החיצונה שדריסת הרגל אוסרתה וחכ"א אין דריסת הרגל אוסרתה

ר' עובדיה מברטנורא

זו לפנים מזו פנימית פתוחה לחיצונה וחיצונה לרה"ר ודריסת רגליה של פנימית על חיצונה לצאת לרה"ר

עירבה פנימית בעצמה לטלטל בחצרה

שתיהן אסורות דהויא פנימית בעצמה רגל האסורה במקומה שהרי לא עירבה לעצמה, ואוסרת בדריסת רגליה על החיצונה

זו מותרת לעצמה וכו דרגל המותרת במקומה אינה אוסרת

ר"ע אוסר דקא סבר אף רגל המותרת אוסרת כשלא עירבה שם

וחכמים אומרים כו דקסברי אפילו רגל האסורה במקומה כגון כשלא עירבה הפנימית לעצמה אינה אוסרת על החיצונה. והלכה כתנא קמא