Pesachim 3:4-5

משנה ד

רבן גמליאל אומר שלש נשים לשות כאחת ואופות בתנור אחד זו אחר זו וחכמים אומרים שלש נשים עוסקות בבצק אחת לשה ואחת עורכת ואחת אופה רבי עקיבא אומר לא כל הנשים ולא כל העצים ולא כל התנורים שוין זה הכלל תפח תלטוש בצונן

ר' עובדיה מברטנורא

שלש נשים לשות כאחת כל אחת תנור מלא, ואין כאן חימוץ, אף על פי שהאחת ממתנת עד שיאפו השתים

וחכ"א אין להקל כל כך שיהו לשות כאחת, אלא שלש נשים עוסקות כל אחת בבצק שלה

אחת לשה האחרונה לשה כשחברתה האמצעית מקטפת, והשלישית שלשה תחלה אופה, נמצאו שלשתן עוסקות בבת אחת, כל אחת בבצק שלה, אחת לשה שלה, ואחת מקטפת שלה, ואחת אופה שלה

לא כל הנשים רבי עקיבא אמלתיה דרבן גמליאל קא מהדר ואמר שאין ראוי לעשות כדבריו. לפי שיש נשים עצלניות ומחמיצות אם שוהות כל כך, ויש תנור שאינו חם מהר, ויש עצים שאין נבערים מהר. אלא כדברי חכמים ראוי לעשות, לעסוק תמיד בבצק, שכל זמן שעוסקין בבצק אינו בא לידי חמוץ. וכן הלכה

זה הכלל תפח הבצק שבידה שרואה שרוצה לתפוח

תלטוש ידה במים צוננין ותקטפנה ותצטנן

------------------------- משנה ה

שיאור ישרף והאוכלו פטור סידוק ישרף והאוכלו חייב כרת איזהו שיאור כקרני חגבים סידוק שנתערבו סדקיו זה בזה דברי רבי יהודה וחכמים אומרים זה וזה האוכלו חייב כרת ואיזהו שיאור כל שהכסיפו פניו כאדם שעמדו שערותיו

ר' עובדיה מברטנורא

שיאור שלא החמיץ כל צרכו: סידוק דרך הבצק כשמחמיץ נעשה סדקים סדקים

כקרני חגבים סדק לכאן וסדק לכאן

זה וזה האוכלו חייב כרת דקרני חגבים נמי הוא סדוק. ואיזהו שיאור שפטור, זה שאין בו שום סדוק אבל הכסיפו פניו כאדם שעמדו שערותיו מתוך פחד שפניו מכסיפין. והלכה כחכמים