Rosh Hashana 1:2-3

משנה ב

בארבעה פרקים העולם נידון בפסח על התבואה בעצרת על פירות האילן בראש השנה כל באי העולם עוברין לפניו כבני מרון שנאמר היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם ובחג נידונין על המים

ר' עובדיה מברטנורא

בארבעה פרקים בשנה

בפסח על התבואה מדאמרה תורה הביאו לפני עומר בפסח כדי שאברך לכם תבואה שבשדות, מינה ידעינן דבפסח נידונים על התבואה

ובעצרת על פירות האילן מדאמרה תורה הביאו לפני שתי הלחם בעצרת כדי שאברך לכם פירות האילן, וחטה עץ קרייה רחמנא דכתיב ומעץ הדעת טוב ורע, כמאן דאמר עץ שאכל אדם הראשון חטה היה

כבני מרון כבני אמריא, ככבשים הללו שמוציאין אותן בפתח קטן זה אחר זה לעשרן, ואין שנים יכולים לצאת כאחד

היוצר יחד לבם הכי קאמר, היוצר והוא הקב"ה רואה יחד לבם ומבין אל כל מעשיהם, שאע"פ שעוברים לפניו אחד אחד, מ"מ כולן נסקרים בסקירה אחת

ובחג נידונין על המים מדאמרה תורה נסכו לפני מים בחג

------------------------- משנה ג

על ששה חדשים השלוחין יוצאין על ניסן מפני הפסח על אב מפני התענית על אלול מפני ראש השנה על תשרי מפני תקנת המועדות על כסלו מפני חנוכה ועל אדר מפני הפורים וכשהיה בית המקדש קיים יוצאין אף על אייר מפני פסח קטן

ר' עובדיה מברטנורא

שלוחין יוצאין כשקדשו ב"ד את החודש שולחין ומודיעין לגולה יום שקידשוהו, אם ביום שלשים וחודש שעבר חסר, אם ביום ל"א וחודש שעבר מלא. ושלוחי ב"ד אין מחללין לא את השבת ולא את יו"ט

ועל אב מפני התענית לפי שהוכפלו בו צרות יותר משאר תעניות

ועל אלול מפני ר"ה מודיעין מתי אלול ועושין ר"ה ביום שלשים באלול בגולה, דרוב שנים אין אלול מעובר. ואע"פ שספק בידם שמא יעברוהו ב"ד, אי אפשר להם לדעת, ועל כרחן הולכים אחר רוב שנים. ואם לא ידעו מתי מתחיל אלול לא ידעו יום ל' שלו

ועל תשרי מפני תקנת המועדות לאחר שקדשו ב"ד לתשרי, השלוחין יוצאין ליום המחרת והולכין עד מקום שיכולין להגיע עד החג ומודיעין אותם אם עיברו ב"ד את אלול אם לאו, כדי שלא יהא לבן נוקפן ביום הכפורים ובסוכות

פסח קטן פסח שני