Rosh Hashana 1:8-9

משנה ח

אלו הן הפסולין המשחק בקוביא ומלוי ברבית ומפריחי יונים וסוחרי שביעית ועבדים זה הכלל כל עדות שאין האשה כשירה לה אף הן אינן כשירים לה

ר' עובדיה מברטנורא

משחקים בקוביא עצמות שמשחקים בהן בערבון. ואמור רבנן אסמכתא לא קניא והרי הן גזלנים מדרבנן

ומלוי בריבית לא קרוי גזלן דאורייתא למפסליה, דהא מנפשיה יהיב ליה

מפריחי יונים היינו כעין קוביא, אם תקדמיה יונך ליוני

וסוחרי שביעית עושין סחורה בפירות שביעית, ורחמנא אמר לאכלה ולא לסחורה. ולפי שנחשדו כל אלו לעבור על דת מחמת ממון, חשדום להיות מעידים שקר על שוחד

והעבדים פסולים דאורייתא הם, ק"ו מאשה

עדות שאין האשה כשרה לה לפי שיש עדות שהאשה כשרה, כגון להעיד לאשה שמת בעלה להתירה לינשא לזרים, וכן להעיד על סוטה שנטמאת שלא תשתה. והנך פסולין דרבנן, נמי כשרים. אבל פסולין בעבירה מן התורה לא הכשירו חכמים בעדות האשה, ואע"פ שהכשירו העבד והאשה שהן פסולים לעדות מן התורה

-------------------------- משנה ט

מי שראה את החדש ואינו יכול להלך מוליכין אותו על החמור אפילו במטה ואם צודה להם לוקחין בידם מקלות ואם היתה דרך רחוקה לוקחין בידם מזונות שעל מהלך לילה ויום מחללין את השבת ויוצאין לעדות החדש שנאמר אלה מועדי ה' אשר תקראו אותם במועדם

ר' עובדיה מברטנורא

ואם צודה להם אורב. כמו ואתה צודה את נפשי לקחתה

שנאמר אלה מועדי ה וכל מקום שנאמר מועד במועדו, דוחה את השבת