Megillah 4:8-9

משנה ח

האומר איני עובר לפני התיבה בצבועין אף בלבנים לא יעבור בסנדל איני עובר אף יחף לא יעבור העושה תפלתו עגולה סכנה ואין בה מצוה נתנה על מצחו או על פס ידו הרי זו דרך המינות ציפן זהב ונתנה על בית אונקלי שלו הרי זו דרך החיצונים

ר' עובדיה מברטנורא

אף בלבנים לא יעבור חיישינן שמא מינות נזרקה בו, דעובדי ע"ז מקפידין בכך

העושה תפילין שבראשו עגולות כאגוז או כביצה

סכנה שלא תכנס בראשו

ואין בה מצוה דתפילין מרובעות הלכה למשה מסיני

הרי זה דרך מינות שבוזים דברי חכמים והולכים אחר משמעות המקרא, ואומרים בין עיניך ממש, על ידך ממש. וחכמים למדו בגזירה שוה בין עיניך, במקום שער שבראש מקום שמוחו של תינוק רופס. על ידך, בגובה היד, קיבורת בראש הזרוע, שתהא כנגד הלב

ציפהו זהב וכו והכתוב אומר למען תהיה תורת ה' בפיך, מן המותר בפיך, שיהא הכל מעור בהמה טהורה ולא מזהב

ונתנה על בית אנקלי על בית יד המלבוש מבחוץ. והכתוב אומר לך לאות, ולא לאחרים לאות

הרי זה דרך החיצונים בני אדם ההולכים אחר דעתם חוץ מדעת החכמים

---------------------- משנה ט

האומר יברכוך טובים הרי זו דרך המינות על קן צפור יגיעו רחמיך ועל טוב יזכר שמך מודים מודים משתקין אותו המכנה בעריות משתקין אותו האומר מזרעך לא תתן להעביר למולך ומזרעך לא תתן לאעברא בארמיותא משתקין אותו בנזיפה

ר' עובדיה מברטנורא

יברכוך טובים הרי זו דרך מינות שצריכין ישראל לצרף עמהם פושעי ישראל באגודת תעניותיהם. שהרי חלבנה ריחה רע ומנאה הכתוב עם סממני הקטורת

על קן צפור יגיעו רחמיך כמו שהגיעו רחמיך על קן צפור וגזרת לא תקח האם על הבנים כן חוס ורחם עלינו. משתקין אותו, שעושה מצותיו של הקב"ה רחמים והם אינן אלא גזירות

ועל טוב יזכר שמך על טובתך נודה לך. משתקין אותו, שאנו חייבים לברך על הרעה כשם שמברכין על הטובה

מודים מודים דמיחזי כשתי רשויות, כמודה ומקבל עליו ב' אלהות

המכנה בעריות שדורש פרשה של עריות בלשון כינוי. שאומר דלא בעריות ממש דיבר הכתוב, אלא שלא יגלה קלון אביו וקלון אמו ברבים

ומזרעך לא תתן לאעברא לארמיותא לא תבא על הגויה ותוליד בן לעבודה זרה

משתקין אותו בנזיפה שעוקר הכתוב ממשמעותו, ונותן כרת לבא על הגויה, ומחייבו חטאת על השוגג