Megillah 4:10-Moed Katan 1:1

משנה י

מעשה ראובן נקרא ולא מיתרגם מעשה תמר נקרא ומיתרגם מעשה עגל הראשון נקרא ומיתרגם והשני נקרא ולא מיתרגם ברכת כהנים מעשה דוד ואמנון לא נקראין ולא מיתרגמין אין מפטירין במרכבה ורבי יהודה מתיר רבי אליעזר אומר אין מפטירין בהודע את ירושלים

ר' עובדיה מברטנורא

מעשה אמנון ותמר נקרא ומיתרגם ולא חיישינן ליקריה דדוד. והוא, דלא כתיב אמנון בן דוד, כדבעינן למימר לקמן

מעשה עגל הראשון נקרא ומתרגם ולא חיישינן ליקרא דישראל

מעשה עגל השני מן ויאמר משה אל אהרן עד וירא משה את העם וגו' ופסוק ויגוף ה' את העם, כל אלו נקראים ולא מתרגמין, משום יקרא דאהרן

ברכת כהנים נקראים ולא מתרגמין משום דאית ביה ישא ה' פניו אליך, שלא יאמרו הקב"ה נושא פנים והן אינן יודעים שכדאי הן ישראל לשאת להם פנים

מעשה דוד ואמנון לא נקראים בהפטרה, ולא מיתרגמין, כל אותן פסוקים שכתוב בהם אמנון בן דוד. אבל אותן שנאמר בהן אמנון סתם, הא אמרינן לעיל מעשה אמנון ותמר נקרא ומתרגם

אין מפטירין במרכבה דלמא אתי לשיולי ולעיוני בה

ור' יהודה מתיר והלכה כמותו

אין מפטירין בהודע את ירושלים משום יקרא דירושלים. ואין הלכה כר' אליעזר

סליק מסכת מגילה

--------------------------- מסכת מועד קטן פרק א

משנה א

משקין בית השלחין במועד ובשביעית בין ממעיין שיצא בתחלה בין ממעיין שלא יצא בתחלה אבל אין משקין לא ממי הגשמים ולא ממי הקילון ואין עושין עוגיות לגפנים

ר' עובדיה מברטנורא

משקין בית השלחין ארץ עיפה וצמאה למים. תרגום עיף ויגע, משלהי ולאי

משקין במועד דדבר האבד מותר במועד, ושדה בית השלחין משעה שמתחיל להשקותו אם אינו משקה אותו תדיר מיד נאבד, כדתנן בסוף מתני', זרעים שלא שתו לפני המועד לא ישקם במועד דלא פסדי, אבל שתו לפני המועד ישקם במועד. ודוקא שדה לבן של תבואה שהוא שלחין משקין במועד, אבל שדה שלחין של אילן לא שרי במועד, דלא פסדי. ובשביעית שרי להשקות בין שדה בית השלחין בין שדה בית הבעל. ובית השלחין, משום מועד בלבד נקט לה

שיצא בתחלה שיוצא עכשיו מתחלה. ואין חוששין הואיל וחדש הוא שמא יפלו גדותיו ואתי לתקן במועד ואיכא טרחא

שלא יצא בתחלה שהוא ישן

אבל לא ממי גשמים גזירה משום מי קילון. קילון הם מים של בור עמוק ובו מי גשמים מכונסים, דביה איכא טרחא יתירה לדלות

עוגיות חריצים שעושים בעיקרי הזיתים וביעקרי הגפנים כדי שיתמלאו מים