Nazir 6:2-3

משנה ב

וחייב על היין בפני עצמו ועל הענבים בפני עצמן ועל החרצנים בפני עצמן ועל הזגים בפני עצמן רבי אלעזר בן עזריה אומר אין חייב עד שיאכל שני חרצנים וזגן אלו הן חרצנים ואלו הן זגים החרצנים אלו החיצונים הזגים אלו הפנימים דברי רבי יהודה רבי יוסי אומר שלא תטעה כזוג של בהמה החיצון זוג והפנימי עינבל

ר' עובדיה מברטנורא

עד שיאכל שני חרצנים וזגן דכתיב מחרצנים ועד זג, ומיעוט חרצנים שנים ויש להם זג אחד. ואין הלכה כרבי אלעזר בן עזריה, אלא האוכל מן החרצן והזג אינו לוקה עד שיאכל מהן כזית

רבי יוסי אומר שלא תטעה רבי יוסי היה נותן סימן שלא תטעה

זוג של בהמה שהחיצון קרוי זוג

------------------------------ משנה ג

סתם נזירות שלשים יום גלח או שגלחוהו לסטים סותר שלשים יום נזיר שגלח בין בזוג בין בתער או שסיפסף כל שהוא חייב נזיר חופף ומפספס אבל לא סורק ר' ישמעאל אומר לא יחוף באדמה מפני שמשרת את השער

ר' עובדיה מברטנורא

סתם נזירות שלשים יום אע"ג דתני לה לעיל, משום דבעי למיתני סיפא גילח או שגלחוהו ליסטים סותר שלשים יום, הדר תנא ליה הכא

סותר שלשים יום כלומר סותר עד שיהיה לו גידול שער של שלשים יום כשהוא מגלח תגלחת של מצוה

או שספסף כל שהוא שעקר והשיר אפילו שער אחד, חייב, דכתיב תער לא יעבור, לרבות כל המעבירין

חופף מחכך בידו

ומפספס בצפרניו או בכלי, ובלבד שלא יתכוין להשיר, דדבר שאין מתכוין מותר

אבל לא סורק במסרק דהוי פסיק רישיה ואסור. אע"ג דהמשיר אפילו שער א' לוקה, מ"מ אינו סותר ל' יום עד שיגלח רוב שערו בתער או במספרים בצד עיקרו של שער

לא יחוף באדמה מין ממיני אדמה שהיא משרת השער דהא נמי הוי פסיק רישיה. והלכה כרבי ישמעאל