Gittin 2:3-4

משנה ג

בכל כותבין בדיו בסם בסיקרא ובקומוס ובקנקנתום ובכל דבר שהוא של קיימא אין כותבין לא במשקים ולא במי פירות ולא בכל דבר שאינו מתקיים על הכל כותבין על העלה של זית ועל הקרן של פרה ונותן לה את הפרה על יד של עבד ונותן לה את העבד רבי יוסי הגלילי אומר אין כותבין לא על דבר שיש בו רוח חיים ולא על האוכלים

ר' עובדיה מברטנורא

בדיו אלמיד"ר בערבי

סיקרא צבע אדום

קומוס שרף האילן

קנקנתום וידריאול"ו בלע"ז

על העלה של זית תלושה

ונותן לה את הפרה שאינו יכול לקצצו אחר כתיבה, דכתיב וכתב לה ספר כריתות ונתן בידה, מי שאינו מחוסר אלא כתיבה ונתינה, יצא זה שמחוסר כתיבה קציצה ונתינה

רבי יוסי הגלילי אומר כו דרחמנא קרייה לגט ספר, מה ספר מיוחד שאין בו רוח חיים ואינו אוכל, אף כל שאין בו רוח חיים ואינו אוכל. ורבנן אמרי אי כתב בספר כדקאמרת, השתא דכתיב ספר, לספירת דברים הוא דאתא. והלכה כחכמים

--------------------------------- משנה ד

אין כותבין במחובר לקרקע כתבו במחובר תלשו וחתמו ונתנו לה כשר רבי יהודה פוסל עד שתהא כתיבתו וחתימתו בתלוש רבי יהודה בן בתירא אומר אין כותבין לא על הנייר המחוק ולא על הדיפתרא מפני שהוא יכול להזדייף וחכמים מכשירין

ר' עובדיה מברטנורא

אין כותבין במחובר מפני שמחוסר קציצה

כתבו על המחובר וכו הכי קאמר, כתב במחובר הטופס, שהוא כל הגט כולו חוץ ממקום האיש ומקום האשה והזמן

ותלשו וחתמו כלומר שכתב התורף שהוא מקום האיש והאשה והזמן אחר שתלשו

כשר דכיון שנכתב התורף בתלוש, אע"פ שהטופס נכתב במחובר, כשר

על הנייר המחוק שיכול לחזור ולמוחקו עד העדים ולכתוב עליו מה שירצה ולא מנכרא מלתא, שהרי עדים נמי על המחק הם חתומים

ודפתרא אין המחק שלו ניכר. דיפתרא, דמליח וקמיח ולא עפיץ

וחכמים מכשירין בגיטין בלבד. דסבירא להו עדי מסירה כרתי, והעדים שהגט נמסר בפניהם הם עיקר הגרושין, לא עדי חתימה. אבל בשאר שטרות דסמכינן אעדי חתימה, מודים חכמים שאין נכתבים לא על נייר מחוק ולא על דיפתרא. והלכה כחכמים