Sanhedrin 5:3-4

משנה ג אחד אומר בשנים בחדש ואחד אומר בשלשה בחדש עדותן קיימת שזה יודע בעבורו של חדש וזה אינו יודע בעבורו של חדש אחד אומר בשלשה ואחד אומר בחמשה עדותן בטלה אחד אומר בשתי שעות ואחד אומר בג' שעות עדותן קיימת אחד אומר בשלש ואחד אומר בחמש עדותן בטלה רבי יהודה אומר קיימת אחד אומר בחמש ואחד אומר בשבע עדותן בטלה שבחמש חמה במזרח ובשבע חמה במערב

ר' עובדיה מברטנורא

שזה ידע בעיבורו של חודש זה שאמר בשנים ידע שהחודש שעבר מלא היה, ויום ראשון של חודש שהוא יום שלשים, מחודש שעבר היה. ודוקא עד חצי החודש, אבל מחצי החודש ואילך עדותן בטילה, שחזקה אין עובר חצי החודש עד שכל העולם יודעים מתי קדשו ב"ד את החודש

רבי יהודה אומר קיימת דעביד אינש דטעי כולי האי

חמה במזרח ממקום זריחת החמה עד אמצע הרקיע קרוי מזרח, ומאמצע הרקיע עד מקום השקיעה קרוי מערב

---------------------------------------------------------------------------------------

משנה ד ואחר כך מכניסין את השני ובודקין אותו אם נמצאו דבריהם מכוונין פותחין בזכות אמר אחד מן העדים יש לי ללמד עליו זכות או אחד מן התלמידים יש לי ללמד עליו חובה משתקין אותו אמר אחד מן התלמידים יש לי ללמד עליו זכות מעלין אותו ומושיבין אותו ביניהן ולא היה יורד משם כל היום כולו אם יש ממש בדבריו שומעין לו ואפילו הוא אומר יש לי ללמד על עצמי זכות שומעין לו ובלבד שיש ממש בדבריו

ר' עובדיה מברטנורא

נמצאו דבריהם מכוונים ומעתה צריכין לישא וליתן בדבר

פותחין בזכות אם לא עברת אל תירא

אמר אחד מן העדים יש לי ללמד עליו זכות אפילו זכות, וכ"ש חובה. משתקים אותו, דכתיב ועד אחד לא יענה, בין לזכות בין לחובה

אמר אחד מן התלמידים היושבים לפני הדיינים. יש לי ללמד עליו חובה

משתקין אותו דכתיב ועד אחד לא יענה בנפש למות, למות הוא דאינו עונה, הא לזכות עונה

אינו יורד משם כל היום ואפילו שאין ממש בדבריו. אבל יש ממש בדבריו, אינו יורד משם לעולם