Makkos 3:10-11

משנה י כמה מלקין אותו ארבעים חסר אחת שנאמר במספר ארבעים מנין שהוא סמוך לארבעים רבי יהודה אומר ארבעים שלמות הוא לוקה והיכן הוא לוקה את היתירה בין כתפיו

ר' עובדיה מברטנורא

מנין שהוא סמוך לארבעים שגורם לומר אחריו ארבעים, דהיינו תשע ושלשים. אי הוה כתיב ארבעים במספר, הוה אמינא ארבעים במנינא, השתא דכתיב במספר ארבעים, במספר הגורם לומר אחריו ארבעים, דהיינו תשע ושלשים

והיכן הוא לוקה את היתירה שאינה ראויה להשתלש. דתשע ושלשים ראויות להשתלש, שליש מלפניו ושתי ידות אחת על כתף זו ואחת על כתף זו, וזו של ארבעים היכן לוקה אותה

בין כתפיו ואין הלכה כר' יהודה

---------------------------------

משנה יא אין אומדין אותו אלא במכות הראויות להשתלש אמדוהו לקבל ארבעים לקה מקצת ואמרו שאין יכול לקבל ארבעים פטור אמדוהו לקבל שמנה עשרה משלקה אמרו שיכול הוא לקבל ארבעים פטור עבר עבירה שיש בה שני לאוין אמדוהו אומד אחד לוקה ופטור ואם לאו לוקה ומתרפא וחוזר ולוקה

ר' עובדיה מברטנורא

אין אומדין אותו וכו' שכל הלוקין בב"ד היו צריכין לאמדן בתחלה שלא ימותו מחמת ההכאות. מדכתיב לא יוסיף, מכלל שאם צריך לגרוע גורעין

אלא במכות הראויות להשתלש ואין מוסיפין לעולם על האומד

אמדוהו לקבל ארבעים חסר אחת. אלא לישנא דקרא נקט

אמדוהו אומד אחד לשתי מלקיות. כגון אמדוהו ללקות ארבעים ושתים

ואם לאו שלא אמדוהו אלא למלקות אחת