Eduyos 1:10-11

משנה י הפורט סלע של מעשר שני בירושלם בית שמאי אומרים בכל הסלע מעות ובית הלל אומרים בשקל כסף ובשקל מעות הדנים לפני חכמים אומרים בשלשה דינרים כסף ובדינר מעות רבי עקיבא אומר בשלשה דינרים כסף וברביעית כסף ברביעית מעות ורבי טרפון אומר ארבעה אספרי כסף שמאי אומר יניחנה בחנות ויאכל כנגדה

ר' עובדיה מברטנורא

הפורט סלע של מעשר שני בירושלים שהיה מחליף סלע שבידו ונוטל פרוטות להוציאם לצרכי סעודת מעשר

בית שמאי אומרים אם בא להחליף כל הסלעים שבידו במעות יחליף

ובית הלל אומרים לא יחליף אלא חציין. שמא לא ישהה בעיר עד שיוציא את כולן, ויפקידם בעיר עד רגל אחר, והפרוטות מתעפשות. ואם יחזור ויחליפם בסלעים נמצא שולחני משתכר שתי פעמים ומעשר שני נפסד

הדנים לפני חכמים שמעון בן עזאי ושמעון בן זומא וחנן המצרי

בשלשה דינרים כסף ובדינר מעות הסלע הוא ארבעה דינרים, וכשבא להחליף הסלע לא יקח אלא בדינר אחד פרוטות, ושלשה דינרים יהיו כסף

וברביעית כסף ברביעית מעות בדינר רביעי של כסף לא יקח אלא ברביעיתו מעות של נחשת ושלשה חלקים כסף, שנמצא לוקח מעות אחד מששה עשר בסלע בלבד

ארבעה אספרי כסף הדינר חמשה אספרי, ומטבע הוא בארץ יון שעד היום קורין לו אספר"ו. נמצא הסלע עשרים אספר"ו. כשהוא מחלל בדינר יחללנו על ארבעה אספר"ו כסף ואספר"ו אחד נחשת. נמצא לוקח נחושת אחד מעשרים בסלע בלבד

יניחנה בחנות ויאכל כנגדה לא יחלל כלל על פרוטות, שמא ישכח ויעשה אותן חולין. אלא יניח הסלע אצל החנוני ויאכל כנגדה עד שתכלה. והלכה כדברי בית הלל בלבד

--------------------------------------- משנה יא כסא של כלה שנטלו חפויו בית שמאי מטמאין ובית הלל מטהרין שמאי אומר אף מלבן של כסא טמא כסא שקבעו בעריבה בית שמאי מטמאין ובית הלל מטהרין שמאי אומר אף העשוי בה

ר' עובדיה מברטנורא

שנטלו חפויו רבותי פירשו מלשון חפי פותחת, שהם השינים הבולטים מן המפתחות שנוהגים לעשות בארץ ישמעאל, אף כאן רגילים לעשות בכסא של כלה כמין שינים בולטים כדי שיסמכו עליהן. ורמב"ם פירש, חפויו, פיתוחין וציורין שעושים מעצים או מאבנים ומדביקין אותן בכסא הכלה

בית שמאי מטמאים דאכתי חזי לישיבה

ובית הלל מטהרין דלא חזי לכלה, והוי כנשבר

אף מלבן הכסא טמא כלומר אף מלבן הכסא בפני עצמו בלא הכסא ובלא חפויו טמא. כל שכן שהכסא בלא חפויו טמא. מלבן, צורת לבינה מרובעת עושין על הכסא ויושבין עליו

כסא שקבעו בעריבה הביא כסא ממקום אחר וקבעו בעריבה דרך ישיבתו. ועריבה אינה טמאה מדרס, דחזיא ללישה ולא לישב עליה

בית שמאי מטמאין דלא בטל כסא לגבי עריבה

ובית הלל מטהרין ממדרס, דבטל כסא לגבי עריבה. אבל כסא העשוי בגוף העריבה עצמה, מודו בית שמאי לבית הלל דטהור

שמאי אומר אף כסא העשוי בעריבה עצמה טמא מדרס