Eduyos 3:2-3

משנה ב אוכל פרוד אינו מצטרף דברי רבי דוסא בן הרכינס וחכמים אומרים מצטרף מחללין מעשר שני על אסימון דברי רבי דוסא וחכמים אומרים אין מחללין מטבילין ידים לחטאת דברי רבי דוסא וחכמים אומרים אם נטמאו ידיו נטמא גופו

ר' עובדיה מברטנורא

אוכל פרוד כגון צבור של אגוזים בטנים ושקדים, שכשהן נפרדים זה מזה אין בהם כביצה שהוא שיעור טומאת אוכלים לטמא אחרים

אינו מצטרף ואם הן טמאים ונגעו בהן טהרות כשהן צבורין אינן מצטרפין זה עם זה לטמא הטהרות, כיון שאין בכל אחד מהן בפני עצמו כשיעור טומאת אוכלין

אסימון עשוי כמדת המטבע היוצא, אלא שעדיין לא טבעו עליו צורה. ואין פודין בו מעשר שני, דכתיב וצרת הכסף בידך, דבר שיש עליו צורה

מטבילין ידים לחטאת מי שנגע באוכלין ומשקין טמאים וכיוצא בהן מדברים שמטמאין את הידים ואין מטמאין כל הגוף, הרי זה מטביל ידיו בלבד, וכשר ליגע במי חטאת ולהזות מאפר הפרה על הטמא

אם נטמאו ידיו נטמא גופו וצריך טבילה לכל הגוף, דמעלה עשו במי חטאת שאם נטמאו ידיו נטמא גופו, משא"כ בתרומה וקדשים

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- משנה ג מעי אבטיח וקניבת ירק של תרומה רבי דוסא מתיר לזרים וחכמים אוסרין חמש רחלות גזוזות מנה מנה ופרס חייבות בראשית הגז דברי רבי דוסא וחכמים אומרים חמש רחלות כל שהן

ר' עובדיה מברטנורא

מעי אבטיח הזרעונים והמשקה שבתוך האבטיח

וקניבת ירק עלין מעופשים שמסירים מן הירק

מנה ומנה ופרס כל אחת מנה וחצי. ובציר מהכי לא חשיב גז, שזו פחות שבגיזות

כל שהן לאו דוקא. דבפחות מששים סלעים לא מחייבי רבנן בראשית הגז. אלא משום דרבי דוסא יהיב שיעורא רבה, קרי תנא לשיעורא זוטא דרבנן כל שהן. והסלע משקלו כ"ד מעים, ומשקל כל מעה ט"ז גרעיני שעורה