Eduyos 3:8-9

משנה ח שלשה דברים רבי צדוק מטמא וחכמים מטהרין מסמר השולחני וארון של גרוסות ומסמר של אבן שעות רבי צדוק מטמא וחכמים מטהרין

ר' עובדיה מברטנורא

מסמר השולחני שהשולחני תולה בו כף המאזנים. ורבותינו פירשו, מסמר קבועה בעמוד שלפני השולחני להעמיד בו תריסי החנות. ומטהרין רבנן משום דתשמישו עם הקרקע

אבן השעות אבן שיש בה קוים ורשומים עליהם שמות השעות ותחוב בה מסמר ובו מכוונים את השעות. וקורין לו בלע"ז אירליי"ו, ובערבי אלבלאט"ה

וארון של גרוסות העושים גריסים של פול בריחיים שלהם, יש להן כמין ארון של עץ

ר' צדוק מטמא אותו ארון, דתורת כלי עליו

וחכמים מטהרין דכלי עץ העשוי לנחת הוא ואינו עשוי לטלטל. ורבי צדוק סבר, פעמים מתקנים אותו לטלטלו. ואין הלכה כרבי צדוק

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- משנה ט ארבעה דברים רבן גמליאל מטמא וחכמים מטהרין כסוי טני של מתכות של בעלי בתים ותלוי המגרדות וגולמי כלי מתכות וטבלא שנחלקה לשנים ומודים חכמים לרבן גמליאל בטבלא שנחלקה לשנים אחד גדול ואחד קטן הגדול טמא והקטן טהור

ר' עובדיה מברטנורא

טני כלי של מתכת שבעלי בתים משימים בו גרוטאות ושברי כלי מתכות. ורבן גמליאל מטמא הכיסוי, דסבר הוא נמי חשוב כלי, משום דכיסוי נמי יש לו בית קיבול. וחכמים מטהרין, דסברי כיון דלא נעשה אלא לכסות אינו חשוב כלי

ותלוי המגרדות מסמרים שתולים בהם המגרדות בבתי מרחצאות, והנכנסים שם כל אחד לוקח מגרדת ומגרד בה רגליו וגופו

וגולמי כלי מתכות שצריכים לשוף לגרד להקיש בקורנס, או שמחוסר אוגן או אוזן, אינן טמאים לדברי חכמים עד שתגמר מלאכתן

טבלא שנחלקה לשנים טבלא של חרס שיש בה לבזבזין, ונעשית שתי חתיכות שוות שאין אחת מהן גדולה מחברתה, בהא פליגי רבן גמליאל וחכמים. והלכה כחכמים