Avodah Zarah 3:10-4:1

משנה י כיצד מבטלה קירסם וזירד נטל ממנה מקל או שרביט אפילו עלה הרי זו בטלה שפייה לצורכה אסורה שלא לצורכה מותרת

ר' עובדיה מברטנורא

כיצד מבטלה הנכרי לאשרה

קרסם קסמים יבשים שבאילן נטלן לצרכו לשרוף

וזירד כרת ענפים לחים שבה

שפאה תרגום ואכות אותו טחון, ושפית יתיה

לצורכה כדי ליפותה. ואין מבטל ע"ז אלא נכרי גדול ובן דעת שידע בטיב ע"ז ומשמשיה. ואפילו אם בטלה בעל כרחו הרי זו מבוטלת

------------------------------------------------------------- פרק ד

משנה א רבי ישמעאל אומר שלש אבנים זו בצד זו בצד מרקוליס אסורות ושתים מותרות וחכמים אומרים שנראות עמו אסורות ושאין נראות עמו מותרות

ר' עובדיה מברטנורא

רבי ישמעאל. זו בצד זו וכל שכן אחת על גבי שתים, שזו עיקר מרקוליס. מרקוליס שם ע"ז הנקרא בלשונם מערקורי:

בצד מרקוליס בצד ארבע אמות של מרקוליס, כלומר שהאבנים רחוקות ארבע אמות מן המרקוליס וידוע דלאו מיניה נפל, ובהא קאמר רבי ישמעאל דשלש אבנים אסורות, שאין מרקוליס פחות משלש אבנים, ועושין מרקוליס קטן בצד מרקוליס גדול. וקטן הנעשה בצד גדול עבדי ליה בכל דהו ואין חוששין שיהיה אחת על גבי שתים. ורבנן סברי, אין עושין מרקוליס קטן בצד מרקוליס גדול, הלכך, נראות עמו כלומר סמוכות לו, דאיכא למימר מיניה נפל, בין שתים בין שלש אסורים. אין נראות עמו, מותרות. והלכה כחכמים