Avos 2:10-11

משנה י

הם אמרו שלשה שלשה דברים רבי אליעזר אומר יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך ואל תהי נוח לכעוס ושוב יום אחד לפני מיתתך והוי מתחמם כנגד אורן של חכמים והוי זהיר בגחלתן שלא תכוה שנשיכתן נשיכת שועל ועקיצתן עקיצת עקרב ולחישתן לחישת שרף וכל דבריהם כגחלי אש

ר' עובדיה מברטנורא

הם אמרו שלשה דברים בדרך ארץ ובמוסרים ובמדות. דאילו בענין האסור והמותר והפטור והחיוב, דברים הרבה אמרו. אי נמי, אלו השלשה דברים הוי מרגלא בפומייהו תמיד

יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך ואימתי יהא זה כשלא תהי נוח לכעוס, שאם אתה נוח לכעוס אי אפשר שלא תזלזל בכבוד חברך. הרי דבור אחד. ושוב יום אחד לפני מיתתך, הרי שתים. והשלישי, הוי מתחמם כנגד אורן של חכמים וכו

שוב יום אחד לפני מיתתך לפי שאין אדם יודע אימתי ימות, יעשה תשובה היום שמא ימות למחר

והוי זהיר בגחלתן שלא תנהג בהן קלות ראש

שלא תכוה שלא תיענש על ידן

נשיכת שועל רפואתו קשה, לפי ששיניו דקות עקומות ועקושות וצריך הרופא לחתוך הבשר באיזמל ולהרחיב הנשיכה

עקיצת עקרב קשה מנשיכת נחש

ולחישתן דיבורן

לחישת שרף כהבל היוצא מפי השרף, ששורף בשעה שהוא לוחש. פירוש אחר, השרף הזה אינו מקבל לחש כשאר נחשים, כדכתיב אשר לא ישמע לקול מלחשים, כך תלמיד חכם אם תקניטנו ותבוא לפייסו אינו מקבל פיוס

------------------------------------- משנה יא

רבי יהושע אומר עין הרע ויצר הרע ושנאת הבריות מוציאין את האדם מן העולם

ר' עובדיה מברטנורא

עין הרע כמו עין רעה. שאינו מסתפק במה שיש לו ומחזר אחר דברים אחרים. ויש מפרשים עין הרע, שמכניס עין הרע בממון חבירו או בבניו ומזיק לו

ושנאת הבריות שנאת חנם. ורמב"ם פירש, שמואס חברת הבריות ואוהב לישב יחידי. ואני שמעתי, אדם קשה שמביא עליו שנאת הבריות וגורם שהכל שונאים אותו