Avos 3:2-3

משנה ב

רבי חנינא סגן הכהנים אומר הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו רבי חנינא בן תרדיון אומר שנים שיושבין ואין ביניהן דברי תורה הרי זה מושב לצים שנאמר ובמושב לצים לא ישב אבל שנים שיושבין ויש ביניהם דברי תורה שכינה ביניהם שנאמר אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו ויקשב ה' וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו ליראי ה' ולחושבי שמו אין לי אלא שנים מנין שאפילו אחד שיושב ועוסק בתורה שהקדוש ברוך הוא קובע לו שכר שנאמר ישב בדד וידום כי נטל עליו

ר' עובדיה מברטנורא

בשלומה של מלכות ואפילו של אומות העולם

חיים בלעו דכתיב ותעשה אדם כדגי הים, מה דגים שבים כל הגדול מחבירו בולע את חבירו, אף בני אדם אלמלא מוראה של מלכות כל הגדול מחברו בולע את חבירו

יראי ה' איש אל רעהו הרי כאן שנים

וידום לשון קול דממה דקה, כדרך השונה יחידי שהוא שונה בלחש

כי נטל עליו כאילו נתינת כל התורה כולה היתה בעבורו בלבד

----------------------------- משנה ג

רבי שמעון אומר שלשה שאכלו על שלחן אחד ולא אמרו עליו דברי תורה כאילו אכלו מזבחי מתים שנאמר כי כל שלחנות מלאו קיא צואה בלי מקום אבל שלשה שאכלו על שלחן אחד ואמרו עליו דברי תורה כאילו אכלו משלחנו של מקום ברוך הוא שנאמר וידבר אלי זה השלחן אשר לפני ה

ר' עובדיה מברטנורא

ולא אמרו עליו דברי תורה ובברכת המזון שמברכים על השלחן, יוצאין ידי חובתן, וחשוב כאילו אמרו עליו דברי תורה. כך שמעתי

מזבחי מתים תקרובת עבודה זרה. דכתיב ויצמדו לבעל פעור ויאכלו זבחי מתים

מלאו קיא צואה ועבודה זרה קרויה צואה, דכתיב צא תאמר לו

בלי מקום בשביל שלא הזכירו שמו של מקום ברוך הוא על השלחן

שנאמר וידבר אלי זה השלחן אשר לפני ה מיד כשדיבר בדברי תורה נקרא שלחן אשר לפני ה'. ויש אומרים מראשו של מקרא הוא יוצא, דכתיב והמזבח עץ שלש אמות, אל תקרי אמות אלא אמות, כמו יש אם למקרא. שלש כנגד תורה נביאים וכתובים, ואמרי לה מקרא משנה ותלמוד. שצריך אדם לדבר בהן על השלחן, ואז קרוי שלחן אשר לפני ה'. כך פירש רש"י