Avos 5:18-19

משנה יח כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו וכל המחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה משה זכה וזיכה את הרבים זכות הרבים תלוי בו שנאמר צדקת ה' עשה ומשפטיו עם ישראל ירבעם חטא והחטיא את הרבים חטא הרבים תלוי בו שנאמר על חטאות ירבעם אשר חטא ואשר החטיא את ישראל

ר' עובדיה מברטנורא

אין חטא בא על ידו כדי שלא יהא הוא בגיהנם ותלמידיו בגן עדן

אין מספיקין בידו לעשות תשובה שלא יהא הוא בגן עדן ותלמידיו בגיהנם

וזיכה את הרבים שלימד תורה לכל ישראל

צדקת ה' עשה ומשפטיו עם ישראל ומשפטיו שעם ישראל כאילו הוא עשאן

אשר חטא ואשר החטיא את ישראל מדלא קאמר על חטאת ירבעם וישראל, שמע מינה שהכל תלוי בירבעם

--------------------------------------------

משנה יט כל מי שיש בידו שלשה דברים הללו מתלמידיו של אברהם אבינו ושלשה דברים אחרים מתלמידיו של בלעם הרשע עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה מתלמידיו של אברהם אבינו עין רעה ורוח גבוה ונפש רחבה מתלמידיו של בלעם הרשע מה בין תלמידיו של אברהם אבינו לתלמידיו של בלעם הרשע תלמידיו של אברהם אבינו אוכלין בעולם הזה ונוחלין בעולם הבא שנאמר להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא אבל תלמידיו של בלעם הרשע יורשין גיהנם ויורדין לבאר שחת שנאמר ואתה אלהים תורידם לבאר שחת אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם ואני אבטח בך

ר' עובדיה מברטנורא

מתלמידיו של אברהם אבינו למד ממנו והולך בדרכיו

עין טובה מסתפק במה שיש לו ואינו חומד ממון אחרים. שכן מצינו באברהם שאמר למלך סדום אם מחוט ועד שרוך נעל ואם אקח מכל אשר לך

ורוח נמוכה ענוה יתירה. וכן מצינו אברהם אומר ואנכי עפר ואפר

ונפש שפלה זהירות והפרישה מן התאוות. ומצינו זה באברהם, דכתיב הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את, שעד עכשיו לא הכיר בה מרוב צניעות. ובבלעם אשכחן עין רעה, שהיה יודע שהיה רע בעיני המקום שילך אצל בלק והיה הולך כדי ליטול שכר, דכתיב אם יתן לי בלק מלא ביתו כסף וזהב

ורוח גבוהה דאמר נאם שומע אמרי אל ויודע דעת עליון

ונפש רחבה שאם לא היה רב התאוה לא היה יועץ להפקיר בנות מואב לזנות. ואמרו חכמים בלעם בועל אתונו היה

להנחיל אוהבי יש אברהם אקרי אוהב, דכתיב זרע אברהם אוהבי. יש, בעוה"ב. ואוצרותיהם אמלא, בעוה"ז

אנשי דמים בלעם איקרי איש דמים, שהפיל בעצתו עשרים וארבעה אלפים מישראל