Bechoros 6:6-7

משנה ו

אין לו ביצים או אין לו אלא ביצה אחת רבי ישמעאל אומר אם יש לו שני כיסין יש לו שני ביצים אין לו אלא כיס אחד אין לו אלא ביצה אחת רבי עקיבא אומר מושיבו על עכוזו וממעך אם יש שם ביצה סופה לצאת מעשה שמיעך ולא יצאת ונשחט ונמצאת דבוקה בכסלים והתיר רבי עקיבא ואסר רבי יוחנן בן נורי

 

ר' עובדיה מברטנורא

אין לו ביצים או אין לו אלא ביצה אחת

מתניתין חסורי מחסרא והכי קתני, אין לו שתי ביצים בשתי כיסין אלא בכיס אחד, אי נמי שני כיסין וביצה אחת, הרי זה מום

 

ר' ישמעאל אומר אם יש לו שני כיסים

אסיפא פליג, דקאמר תנא קמא אם אין לו אלא ביצה אחת ושני כיסין הוי מום, לא היא, דכל שיש לו שני כיסין בידוע שיש לו שתי ביצים. אבל ארישא מודה דכי אין לו אלא כיס אחד כמי שאין לו אלא ביצה אחת דמי

 

רבי עקיבא אומר

בידוע לא אמרינן, אלא מושיבו על עכוזו גרסינן. ודוגמתו בפרק כיצד מעברין [דף נד]. עכוזו תנן או אכוזו תנן. על עכוזו, על עגבתו אחת מושיבין את הבכור שאין לו אלא ביצה אחת בשני כיסין

 

וממעך

וממשמש בכיס ובכסלים

 

אם יש שם ביצה אחת סופה לצאת

ואם אינה יוצאה הוה מום

 

והתיר רבי עקיבא

דהוי מום, הואיל ולא מצאה במקומה כשמיעך ומשמש. וכן הלכה

 ——————————

משנה ז

בעל חמש רגלים או שאין לו אלא שלש ושרגליו קלוטות כשל חמור והשחול והכסול איזהו שחול שנשמטה ירכו וכסול שאחת מירכותיו גבוהה

 

ר' עובדיה מברטנורא

בעל חמש רגלים או שלש

הא דחשבינן ליה בעל מום ולא טריפה, הני מילי כשיתר או חסר בידיו דהיינו אותם של צד הראש, אבל חסר רגל או יתר רגל מרגליו האחרונים, הויא טרפה ואסורה באכילה

 

קלוטות

עגולות. ואפילו הן סדוקות הוי מום, דפרסות בהמה טהורה אינן עגולות

 

שחול

שנשמטה ירכו. תרגום משיתיהו, שחלתיה

 

כסול

דרך הבהמה שהירך מחוברת לאליה סמוך לכסלים, ולא למעלה מן הכסלים, וזו הירך על גבי הכסל