Bechoros 6:8-9

משנה ח

נשבר עצם ידו ועצם רגלו אף על פי שאינו ניכר מומין אלו מנה אילא ביבנה והודו לו חכמים ועוד שלשה הוסיף אמרו לו לא שמענו את אלו את שגלגל עינו עגול כשל אדם ופיו דומה לשל חזיר ושניטל רוב המדבר של לשונו ובית דין של אחריהן אמרו הרי אלו מומין

ר' עובדיה מברטנורא

אף על פי שאינו ניכר

כשהוא עומד שאין השבר נראה, אבל ניכר כשהוא מהלך שהוא צולע. דאי אינו ניכר כלל לא הוי מום

 

מומין אלו

נשבר עצם ידו ועצם רגלו שהוזכרו למעלה

 

אילא

שם חכם

 

עגול כשל אדם

דלאו היינו אורחא שיהא גלגל עין הבהמה עגול כשל אדם

 

רוב המדבר

היינו אותו קצת הלשון שאינו מודבק למלקוחיו

 

ובית דין של אחריהן אמרו הרי אלו מומין

וכן הלכה

 ——————————

משנה ט

מעשה שהלחי התחתון עודף על העליון ושלח רבן שמעון בן גמליאל לחכמים ואמרו הרי זה מום אזן הגדי שהיתה כפולה אמרו חכמים בזמן שהיא עצם אחד מום ואם אינה עצם אחד אינה מום רבי חנניא בן גמליאל אומר זנב הגדי שהיא דומה לשל חזיר ושאין בה שלש חוליות הרי זה מום

ר' עובדיה מברטנורא

מעשה שהלחי התחתון

משום דתנן לעיל דבפיו דומה לחזיר פליגי רבנן עליה דאילא, קמשמע לן השתא דלא פליגי רבנן עליה אלא בשפתו העליונה עודפת על התחתונה, אבל שפתו התחתונה עודפת על העליונה מודים רבנן דהוי מום. ומעשה נמי שהלחי התחתון עודף על העליון ואמרו חכמים הרי זה מום. והני מילי כשעצם הלחי התחתון עודף על העליון, אז הוי מום אפילו בבהמה. אבל אין בה עצם אלא ששפתו התחתונה ארוכה ומקבלה את העליונה, הוי מום באדם אבל לא בבהמה

 

אזן הגדי שהיתה כפולה

שיש לו שתי אזנים מצד אחד אוזן בתוך אוזן

 

בזמן שהיא עצם אחד

שאין לה אלא תנוך אחד, שנכפל תנוך העליון לתוכו ונתחבר למטה, הוי מום

 

ואם אינה עצם אחד

שהתנוכים מובדלים למעלה

 

אינו מום

וטעמא לא איתפרש. ומ"מ לא דמי לבעל חמש רגלים, דאוזן בתוך אוזן אינו נראה כל כך

 

שהיא דומה לשל חזיר

עגולה כזנב החזיר, ואע"פ שאינה דקה כמותה

 

שלש חוליות

דוקא בזנב של טלה הוא דבעינן שלש חוליות. אבל זנב של גדי, חוליא אחת בלבד מום, שתים אינו מום. וכן הלכה