Menachos 4:5-5:1

משנה ה

חביתי כהן גדול לא היו באות חציים אלא מביא עשרון שלם וחוצהו ומקריב מחצה בבקר ומחצה בין הערבים וכהן שהקריב מחצה בשחרית ומת ומינו כהן אחר תחתיו לא יביא חצי עשרון מביתו ולא חצי עשרונו של ראשון אלא מביא עשרון שלם וחוצהו ומקריב מחצה ומחצה אבד נמצאו שני חציים קרבין ושני חציים אובדין לא מינו כהן אחר משל מי היתה קריבה רבי שמעון אומר משל צבור רבי יהודה אומר משל יורשים ושלימה היתה קריבה

ר' עובדיה מברטנורא 

חביתי כהן גדול

מנחת כהן גדול שמביא בכל יום. ועל שם דכתיב בה על מחבת בשמן תעשה, משום הכי קרי לה חביתין

לא היו באות חצאין

שלא יביא מביתו חצי עשרון בבוקר וחצי עשרון בערב

ולא חצי עשרונו של ראשון

שנשאר מן העשרון שלם שהביא הראשון שמת ולא קרב אלא חציו

ושני חציין אובדים

חצי עשרונו של ראשון שמת וחצי עשרונו של זה שעמד

משל צבור

דכתיב חק עולם, חק זה יהא משל עולם, כלומר משל צבור מתרומת הלשכה

רבי יהודה אומר משל יורשים

דכתיב הכהן המשיח תחתיו מבניו. והכי משמע, והכהן המשיח שמת, תחתיו אחד מבניו יעשה אותה

ושלימה היתה קריבה

כל זמן שהיא באה משל צבור לר' שמעון או משל יורשים לר' יהודה, שלימה היתה קריבה, עשרון שלם ולא חצי עשרון. ר' שמעון מפיק ליה מכליל תקטר, שלא יקטירוה לחצאים אלא כולה כשהיא באה משל צבור. ור' יהודה מפיק לה מדכתיב מבניו יעשה אותה, כשאחד מבניו מקריב לאחר שמת אביו דהיינו היורשים, יעשה אותה ולא חציה. והלכה כר' יהודה שמשל יורשים היא באה

———————————————————————————————-

פרק ה

משנה א

כל המנחות באות מצה חוץ מחמץ שבתודה ושתי הלחם שהן באות חמץ רבי מאיר אומר שאור בודה להן מתוכן ומחמצן רבי יהודה אומר אף היא אינה מן המובחר אלא מביא את השאור ונותן לתוך המדה וממלא את המדה אמרו לו אף היא היתה חסירה או יתירה

ר' עובדיה מברטנורא

כל המנחות באות מצה חוץ מחמץ שבתודה

דכתיב על חלות לחם חמץ

ושתי הלחם

דכתיב חמץ תאפינה

שאור היה בודה להן מתוכן

מתוך עשרון דתודה ושתי הלחם היה מוציא שאור, שהיה לש מן הסולת מעט לאחר שנמדד וטומנו בסולת ומתחמץ מאליו וממנו מחמץ השאר, שממקום אחר לא היה יכול להביא שלא תהא מנחה יתירה

היא אינה מן המובחר

שאינה מחמצת יפה. לפי שאין לה שאור מחומץ יפה

אלא מביא שאור

שמחומץ יפה מתוך ביתו, ונותן לתוך העשרון ומוסיף וממלא סולת

אף היא היתה חסרה או יתירה

כגון אם השאור עבה ומגובל בקושי עם מעט מים, אינו מחזיק נפח גדול כאילו היה קמח ונמצא העשרון יותר, לפי שאם לא היה שאור מגובל היה נפחו גדול מעכשיו. ואם אינו מגובל יפה שנתן בו מים הרבה, נמצא נפחו גדול משאילו היה קמח ונמצא עשרון חסר, שאם לא בשביל המים לא יהיה מלא. והלכה כר' יהודה